21 października 2021

Drodzy Czytelnicy,


Minęła kolejna rocznica Cudu nad Wisłą, kiedy to nadludzkim wysiłkiem Polska powstrzymała pochód rewolucji na zachód Starego Kontynentu. Patrząc na dzisiejszą Europę widać, że było to powstrzymanie tylko czasowe, ale jednak. Dzięki triumfowi pod Radzyminem mieliśmy blisko 20-letni okres niepodległości z imponującym rozwojem polskiej techniki, wspaniałymi konstrukcjami w sektorze cywilnym i wojskowym.

Dziś, gdy nasz przemysł jest demontowany, każdy skuteczny przejaw polskiej inicjatywy inżynierskiej jest niezwykle cenny. Z tym większą radością oddajemy w Państwa ręce nowy numer Projektowania i Konstrukcji Inżynierskich, w którym dużo miejsca poświęcamy osiągnięciom polskiej myśli inżynierskiej – współczesnej i tej niedawnej. A więc prezentujemy: nowy polski transporter opancerzony „Hipopotam”, który przedstawiają główni konstruktorzy AMZ – Kutno (inżynierowie Roman Musiał i Tomasz Wróbel),  urządzenia inżynieryjne do rozpoznania i rozminowania z Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej (współpraca: Wojskowa Akademia Techniczna), ponadto, niewiarygodne dokonania Stefana Gajęckiego (w drugim odcinku opowiadania o polskich silnikach GAD) i wreszcie, pierwszą część kompendium dr hab. inż. Jana Dzidy o jego badaniach i oryginalnych rozwiązaniach w zakresie mechanizmów różnicowych. Dawka solidna, oprócz której jak zwykle zajmujemy się tematyką programów inżynierskich, projektowania i najnowszych rozwiązań technicznych.

Zgodnie z przyświecającym nam hasłem, chcemy być wszędzie tam, gdzie powstają nowe konstrukcje, mając nadzieję, że takich miejsc w Polsce będzie – mimo wszystko – coraz więcej.

Zapraszam do lektury,

Przemysław Zbierski