17 października 2021


W tym roku, jak zwykle, w halach genewskiego Palexpo prezentowano nie tylko samochody, które mają podbijać rynek w kilkutysięcznych seriach. Pozostawiono wiele miejsca dla designerów, inżynierów i pasjonatów motoryzacji.

Ryszard Romanowski


Czasami warto bowiem nie czuć zauroczenia samochodami wielkoseryjnymi, a poddać się wrażeniom jakie budzą auta, które nigdy nie trafią do żadnego garażu, a jeżeli już to w mikroskopijnych ilościach. Z nich bowiem często wywodzą się rozwiązania, które za kilka lat oglądać będziemy w salonach dilerów, jednakże już bez właściwej dziełom sztuki inżynierskiej aury.


alfaromeo-gloria-3


Gloria wprost z Turynu
Tradycyjnie już oblegane było stoisko Alfy Romeo i Instituto Europeo Design, na którym eksponowano koncept poświęcony tej właśnie szacownej marce. IED jest niezwykle ciekawą uczelnią, założoną w 1966 roku przez Francesco Morellego. Po raz dziesiąty szkoła miała swoje stoisko w Genewie. Proces dydaktyczny skierowany jest na szeroko pojęte wzornictwo przemysłowe. Studenci z całego niemal świata zajmują się takimi dyscyplinami jak: moda, komunikacja wizualna i zarządzanie, oraz szeroko pojętym projektowaniem samochodów, jednostek pływających, mebli, sprzętu elektronicznego itd. Wyspecjalizowane wydziały IED mieszczą się w Mediolanie, Rzymie, Turynie, Florencji, Wenecji, Cagliari, Madrycie, Barcelonie i Sao Paulo. Podczas genewskiego Motor Show od kilku lat można oglądać samochody koncepcyjne budowane przez studentów z Turynu. Najlepszy projekt wyłaniany jest po konsultacjach z uznanymi projektantami najznamienitszych biur, których w Turynie i jego okolicach nie brakuje. W nagrodę trafia on do słynnej turyńskiej firmy stylistycznej, Cecomb, dzięki której, zmaterializowany, wędruje pod dach Palexpo. Studenci nie boją się największych wyzwań. W ubiegłych latach zaprezentowali m. in. swoje wizje słynnego Fiata X 1/9 i Cisitalii. Odwzorowanie ducha tak legendarnych samochodów w ultranowoczesnej bryle stanowi niemałe wyzwanie, nawet dla najpoważniejszych firm stylistycznych. W tym roku na stoisku IED można było podziwiać koncept Gloria dedykowany Alfie Romeo. Budowę zleciło Centrum Wzornictwa Fiat-Chrysler. Założono, że powstanie sedan, głównie na rynki Ameryki i Azji. Samochód ma być symbolem elegancji i prestiżu, oferować obszerne i wygodne wnętrze, a jednocześnie nawiązywać do najsłynniejszych modeli marki. 

cały artykuł dostępny jest w wydaniu 3 (66) marzec 2013