W ubiegłym roku, na targach Kompozyt Expo w Krakowie, główną nagrodę w kategorii „Najlepszy Wyrób Kompozytowy” przyznano grupie naukowców z Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie, z Instytutu Konstrukcji Lekkich i Przetwórstwa Tworzyw Sztucznych (ILK) za pojazd o nazwie FiF (jest to tzw. demonstrator technologii).
Werner Hufenbach, Andrzej Czulak, Marta Czulak
Wykonanie przedstawionego w Krakowie pojazdu wiązało się nie tylko z zaprojektowaniem poszczególnych elementów, ale również z opracowaniem innowacyjnego procesu wytwórczego, uwzględniającego ograniczenia oraz wykorzystującego potencjał tego materiału kompozytowego. Dodatkowo, dzięki zintegrowanej sieci aktywnych czujników w elementach nośnych pojazdu możliwe jest pełne monitorowanie stanu struktury materiału w czasie rzeczywistym. Pozwala to na wykrywanie naprężeń krytycznych oraz ewentualnych uszkodzeń, jak również dostosowanie charakteru jazdy do aktualnego stanu obciążenia.
Kolejnym zadaniem było opracowanie nowoczesnych i funkcjonalnych połączeń pomiędzy komponentami, które zapewniają nie tylko przeniesienie obciążeń, ale również transfer sygnałów i przewodzenie energii elektrycznej. Podwyższenie standardów ekologicznych wymagało opracowania nowych technologii wytwarzania elementów wykonanych z przyjaznych środowisku kompozytów HYTT, pozwalających na łatwiejszą utylizację termiczną, która polega na możliwości odseparowania włókien od osnowy oraz ponownego ich wykorzystania w procesie.
cały artykuł dostępny jest w wydaniu 3 (66) marzec 2013