Samochody elektryczne powoli zdobywają rynki, głównie krajów zachodnich. Tymczasem pojazdy elektryczne przeznaczone do jazdy w zamkniętych obiektach stają się przebojem niemal wszędzie. Melexy od lat zadomowiły się wśród hal fabrycznych, w parkach, na polach golfowych i cmentarzach. Pojazdy elektryczne są ciche, czyste, trwałe i tanie w eksploatacji.
– Przez wiele lat sprzedawałem samochody. Gdy okazało się, że biznes ten robi się coraz trudniejszy i coraz mniej opłacalny sprzedałem firmę i zacząłem poszukiwać niszy w branży motoryzacyjnej. Pomysł na zajęcie się elektrycznymi kartami pojawił się niemal przypadkiem. Zawsze lubiłem jeździć po torach, ale nigdy nie wiązałem z tym zawodowej przyszłości. Firmę Speedomax tworzą ojciec z synem, inżynierowie Allegre, którzy mają na koncie wiele inżynierskich osiągnięć. Syn stworzył np. niezwykle lekką i wytrzymałą ramę wyczynowego roweru rock rider. Ojciec przez długie lata był inżynierem w Michelin. Stworzyli projekt karta i budują go w warsztatowych warunkach. Oczywiście silniki i inne komponenty pochodzą od różnych producentów. Akumulatory z USA, opony z Taiwanu, a opony z kolcami z Rosji. Firma Volt in Kart powstała w ubiegłym roku, w celu dystrybucji i montażu tych pojazdów.
cały artykuł dostępny jest w wydaniu 4 (67) kwiecień 2013
Cięcie plazmowe jest często operacją bardzo precyzyjną, zwłaszcza przy zastosowaniu najnowszych urządzeń. Osiągnięcie wymaganych prostopadłości powierzchni po cięciu, jest możliwe tylko dzięki pracy nie zużytymi elementami eksploatacyjnymi, stosując bezwzględnie odpowiednie parametry cięcia. Blachy cięte przy zastosowaniu odpowiednich parametrów cięcia pokazuje rysunek 23.
Wypalanie plazmowe elementami eksploatacyjnymi o znacznym zużyciu może również powodować nadmierne nagrzewanie ciętego materiału. Powiększona strefa wpływu ciepła została zaprezentowana na rysunku 25, a rysunek 26 przedstawia powierzchnie czołowe po cięciu, uszkodzone przez nagłe zużycie części.
cały artykuł dostępny jest w wydaniu 4 (67) kwiecień 2013
Napędy hybrydowe w samochodach osobowych stały się codziennością. Różne konfiguracje silników spalinowych i elektrycznych wprowadzane są do produkcji przez coraz to nowe firmy. Podobnych jednostek napędowych od kilku lat używa Peugeot.
Prace, obok koncernu PSA, prowadziły firmy Dana i Bosch Rexroth. Zanim pojawił się hybrydowy Peugeot, silnik hydrauliczny napędzany cieczą sprężaną przez układ hamulcowy pojazdu zastosowano w 20-tonowej ładowarce. Urządzenie okazało się na tyle sprawne, że aż prosiło się o wykorzystanie w aucie osobowym.
cały artykuł dostępny jest w wydaniu 4 (67) kwiecień 2013
W pierwszej części artykułu opisaliśmy wyniki badań przeprowadzonych z zastosowaniem nowoczesnych narzędzi inżynierskich. W publikacji przedstawiono wirtualny model pojazdu mechatronicznego oraz badania ruchu pojazdu po torze zakrzywionym. Wyniki prowadzonych badań umożliwiły sformułowanie założeń projektowo-konstrukcyjnych pojazdu rzeczywistego oraz identyfikację potencjalnie interesujących stanów ruchu.
Jerzy Mydlarz, Andrzej Baier, Michał Majzner
Głównym celem budowy mechatronicznego pojazdu badawczego, nazwanego w skrócie MPB (Mechatroniczny Pojazd Badawczy), była doświadczalna weryfikacja rezultatów uzyskanych w wyniku rozważań teoretycznych i badań modelu w środowisku wirtualnym.
Postać konstrukcyjna pojazdu jest wynikiem założeń teoretycznych i pewnych ograniczeń natury technicznej i ekonomicznej, które wstępnie zostały zweryfikowanie w środowisku wirtualnym programu NX. W celu osiągnięcia zamierzonych rezultatów przed przystąpieniem do konstruowania pojazdu sformułowano następujące założenia:
cały artykuł dostępny jest w wydaniu 4 (67) kwiecień 2013
Nie od dzisiaj wiadomo, że niezwykle istotną sprawą dla konstruktorów form wtryskowych jest nie tylko znajomość technologii, ale także funkcjonalność dostępnych narzędzi wspomagających proces projektowania. Projektowanie form wymaga narzędzi ściśle dedykowanych. Najwięcej czasu pochłania wstawianie oraz dopasowywanie geometrii elementów standardowych.
Strona 1 z 2
Specjalistyczny portal inżynierski dla osób zaangażowanych w tworzenie produktów – maszyn, urządzeń, mechanizmów, podzespołów, części, elementów itd. – od koncepcji do ostatecznego wykonania.