26 września 2021


Zbudowanie nawet doskonałego mechanicznie samochodu nie umożliwi obecnie jego homologacji i dopuszczenia do seryjnej produkcji bez elektronicznej jednostki sterującej o wszechstronnych funkcjach.

Ryszard Romanowski

Jeszcze w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku nowością dla wielu mechaników były elektroniczne układy zapłonowe i wtryski paliwa. Pojawiać się zaczęły układy ABS, do których podchodzono często z nieufnością. Z niezawodnością ówczesnej elektroniki bywało różnie. Znane są, szczególnie ze sportu, sytuacje gdy faworytów eliminowała awaria elektroniki, która nawet przez fabryczny serwis rajdowy była nie do usunięcia. Ówczesna elektronika również kłóciła się z zasadami odciążania pojazdów sportowych.

DENSO pierwszy dwuwymiarowy lidar 1997 rok
Pierwszy dwuwymiarowy lidar – Denso, 1997 rok

Pierwsze układy ABS ważyły kilkanaście kilogramów, podczas gdy z samochodów sportowych usuwano ważące dekagramy, zbędne w sportowej jeździe, wygłuszenia, tapicerki itp. Koncentrowano się głównie na mechanice i technologiach materiałowych. Tymczasem układy elektroniczne przechodziły gwałtowny rozwój. Układ ABS pozwalający na zliczanie obrotów każdego z kół stawał się podstawą do konstruowania kolejnych systemów zapewniających stabilizację toru jazdy, unikanie zbędnych poślizgów podczas szybkiego startu itp. Z drugiej strony, rozwój elektroniki i techniki komputerowej sprawiał, że z roku na rok układy stawały się coraz mniejsze i bardziej niezawodne. Nietrudno zauważyć, że w pierwszym dziesięcioleciu bieżącego stulecia, zarówno w silnikach, układach napędowych, hamulcowych, jak i zawieszeniach, nie pojawiły się znaczące zmiany. Diametralnie zmienił się natomiast sposób sterowania tymi układami. Niektóre z tych innowacyjnych i rzadko spotykanych jeszcze niedawno rozwiązań, bardziej z dziedziny elektroniki niż mechaniki, obecnie są wymagane w celach homologacyjnych w każdym pojeździe, jak np. ABS czy system monitoringu ciśnienia w oponach.
Engine Control Unit lub Module (ECU lub ECM), czyli moduł zarządzający pracą silnika zmienił się w niezłej klasy komputer zarządzający modułami odpowiedzialnymi za pracę niemal każdego urządzenia w samochodzie, poczynając od zasilania w paliwo, a kończąc na drzwiach, stąd trafniejsze jest jego określenie – Electonic Control Unit.

 

cały artykuł dostępny jest w wydaniu 11 (146) listopad 2019