28 września 2021


W ostatnich latach można zaobserwować tendencje coraz większego oddalania się samochodów sportowych od sportu motorowego. Większość z nich nie bierze udziału w wyścigach i rajdach. Wystarczają im zmagania na prostej, 400-metrowej trasie lub medialne pokazy na uznanych trasach testowych, np. Nordschleife. W sporcie zastępują je podobne z zewnątrz egzemplarze, nie mające technicznie wiele wspólnego z tymi, które oferowane są klientom.

Ryszard Romanowski

Do historii przeszły często powtarzane przez Ettore Bugatti’ego twierdzenia, że prawdziwą wartość samochodu poznaje się jedynie podczas sportowej rywalizacji. W tamtych czasach klienci chętnie kupowali prawie nowe samochody, które jednak miały krótką wyścigową przeszłość. Płacili za nie więcej niż za auta pochodzące prosto z fabryki.

Obecnie, dzięki działom marketingu, bardziej niż masa, konstrukcje zawieszeń, silników i aerodynamika liczy się luksusowe wyposażenie wnętrza, systemy multimedialne itp. Nic dziwnego, że nawet w klasie supersamochodów masa niższa niż 1400 kg należy do rzadkości.

BrabhamBT62 End plates 1024x606

Wyjątkiem była Alfa Romeo 4C, o wyścigowej konfiguracji zawieszeń, ważąca poniżej 900 kg. Tymczasem powoli powracać zaczęły dawne legendy Formuły 1, mistrzowie zupełnie nie podobni do dzisiejszych. W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku potrafili walczyć za kierownicą o mistrzostwo świata i konstruować samochody. Jako że w większości pochodzili z antypodów wspólnoty brytyjskiej kibice nazywali ich Kiwi, bez względu na to, czy wywodzili się z Nowej Zelandii, Australii czy RPA.

W roku 2018 zaprezentowano bezkompromisowy supersamochód Brabham BT 62. W zarządzie firmy Brabham Automotive znajduje się David Brabham, syn potrójnego mistrza świata F-1 z lat 1959, 1960 i 1966 Jacka, który był również pierwszym kierowcą F-1 wygrywającym wyścig za kierownicą auta własnej konstrukcji. Pokonujący w pełnym, czterokołowym ślizgu zakręty z prędkością ponad 200 km/h „Black” Jack do dzisiaj budzi emocje podczas oglądania archiwalnych filmów. Symbol BT 62 ma upamiętniać rok powstania firmy Brabham.

 

cały artykuł dostępny jest w wydaniu czerwiec/lipiec 2020