28 września 2022


Narastający kryzys w lotniczych przewozach pasażerskich można było zauważyć od dłuższego już czasu. Zakończono produkcję gigantycznego Airbusa A 380, nowe maszyny Boeinga okazały się niedopracowane, a 737 Max wręcz niebezpieczny. Gdy w tym roku na wiosnę uziemiono samoloty pasażerskie, straty linii lotniczych sięgnęły milionów euro dziennie. Równie tragiczna sytuacja panuje wśród wielkich producentów.

Ryszard Romanowski

Anders Forslund zakładając start-up Heart Aerospace, którego obecna siedziba znajduje się na lotnisku Save w okolicach Goeteborga, już w 2018 roku upatrywał ratunek w tanich przewozach regionalnych. Uważnie obserwował pogłębiający się kryzys i brał pod uwagę uwarunkowania prawne, wynikające m.in. z CORSIA czyli Carbon Offseting and Reduction Scheme for International Aviation. Program ten mający na celu głównie redukcję emisji dwutlenku węgla sprawił, że Szwecja zamierza do 2030 roku całkowicie zlikwidować emisje CO2 w komercyjnych lotach krajowych, a Norwegia przedłużyła ten termin o 10 lat.

Spirit of Innovation

Czas powstawania samolotu pasażerskiego od projektu do certyfikacji często bywa znacznie dłuższy niż dekada. Pracownicy Heart Aerospace ostro wzięli się do pracy. Efekty można było oglądać na ostatnim salonie lotniczym w Paryżu.
Powstał ES-19. Samolot wykonany całkowicie ze stopów aluminium może zabrać na pokład dziewiętnascie osób. Zoptymalizowane wingletami skrzydła unoszą gondole czterech silników elektrycznych – po dwa na każdym ze skrzydeł. Samolot może wykorzystywać małe lokalne lotniska, które mają pasy startowe o długości min. 750 m. Takich lotnisk jest wiele w okolicach dużych, europejskich aglomeracji. Zasięg samolotu wynosić ma 400 km. Jego prędkość maksymalna to około 460 km/h, a przelotowa 330 km/h. Napędzające go cztery silniki rozwijają moc 400 kW. ES-19 ma zerową emisję CO2 i najmniejszy tzw. ślad infrastrukturalny ze wszystkich środków transportu regionalnego. Wykorzystuje bowiem istniejące już obiekty doposażone jedynie w systemy ładowania akumulatorów.

 

cały artykuł dostępny jest w wydaniu płatnym październik 10 (157) 2020

Jak zakupić