Podczas salonu samochodowego w Genewie w roku 2017 zaprezentowano samochód sportowy marki ATS, która niegdyś zagrozić miała Ferrari, a w latach siedemdziesiątych zupełnie zniknęła z rynku. Supersamochód, który zaprojektował Emanuele Bomboi, miał być zbudowany w zaledwie dwunastu egzemplarzach. Wydawało się, że jest to tylko próba wskrzeszenia legendarnej marki. Tymczasem trzy lata później, w 2020 roku zaprezentowano bardzo ciekawy model RR Turbo.
Ryszard Romanowski
Historia marki ATS związana jest ściśle z tzw. buntem inżynierów w Maranello. Skrót oznacza Automobili Turismo e Sport. W firmie Ferrari nieporozumienia zdarzają się rzadko, dlatego też odejście najważniejszych inżynierów firmy w 1961 roku przeszło do historii motoryzacji. Giorgio Billi, Giotto Bizzarrini, Carlo Chiti, Romolo Tavoni i Girolamo Gardini postanowili założyć własną markę, której głównym celem miała być budowa samochodu F-1 oraz samochodów sportowych. Finansowaniem projektu zajeli się Giorgio Billi, Jaime Ortiz-Patiño. Dołączył do nich hrabia Giovanni Volpi di Misurata, który posiadał własną „stajnię” wyścigową, używającą samochodów Ferrari.
Fabryka powstała niedaleko Bolonii u schyłku 1961 roku. Oficjalnie podaje się rok 1962. Bardzo szybko, bo już w tym samym roku Chiti zaprezentował prototyp silnika własnego projektu. Powstał samochód wyścigowy Tipo 100. Zgodna z ówczesnymi regulaminami sportowymi jednostka z pojemności 1494 ccm generowała 190 KM przenoszone na koła za pośrednictwem skrzyni biegów Colotti. Za kierownicami samochodów wyścigowych ATS zasiadali Phil Hill i Giancarlo Baghetti. Podczas genewskiego salonu samochodowego w 1963 roku zaprezentowano samochód sportowy 2500 GT napędzany ułożonym centralnie sinikiem V8 o pojemności 2467 ccm i mocy 220 KM przy 7500 obr./min., przenoszonej poprzez pięcioprzełożeniową skrzynię biegów ZF. Niezwykle efektowne aluminiowe nadwozie na przestrzennej ramie rurowej wg. projektu Franca Scaglione, zwanego mistrzem wiatru, zbudowała firma karoseryjna Alemano.
Cały artykuł dostępny jest w wydaniu płatnym marzec/kwiecień 3/4 (162/163) 2021