20 kwietnia 2024

 

E ferry Ellen.3

Drakońskie ograniczenia emisji spalin i działania zmierzające do coraz to większego eliminowania surowców kopalnych sprawiają, że w każdej dziedzinie transportu konstruuje się napędy elektryczne lub stosuje się paliwa takie jak wodór czy metanol.

Ryszard Romanowski

Samochody elektryczne powoli stają się codziennością, podobne rozwiązania w lotnictwie w wielu przypadkach przeszły już fazy koncepcyjne. Nieco mniej nagłaśniane są konstrukcje morskie stosujące napędy elektryczne i hybrydowe. Tymczasem w Skandynawii promy napędzane wyłącznie energią elektryczną lub układami hybrydowymi są już w normalnej eksploatacji. Co ciekawe, jednymi z liderów nowych technologii są polskie stocznie Remontowa Shipbuilding i Damen w Koźlu.

Napęd elektryczny jednostek pływających ma typowe zalety i ograniczenia. Wysoka sprawność silników elektrycznych, czystość i brak hałasu to niewątpliwe zalety. Największymi wadami jest wysoki koszt magazynowania energii powodowany m.in. przez stosunkowo niską pojemność akumulatorów. Ponadto duże wymiary i masa zespołów magazynowania prądu, szczególnie w powszechnym systemie ESS (Electric Storage System), nastręczają trudności już w fazie projektowania. Wyważenie statku wyposażonego w duży i ciężki system wymaga innego podejścia niż przy tradycyjnych napędach z użyciem silnika wysokoprężnego.

Obniżeniu kosztów nie sprzyja również konieczność budowy kosztownej infrastruktury niezbędnej do ładowania jednostek o napędzie elektrycznym. Również kłopotliwy jest recykling akumulatorów, które muszą być wymieniane gdy ich pojemność spadnie do 80%.

 

Cały artykuł dostępny jest w wydaniu płatnym 11/12 (170/171) Listopad/Grudzień 2021

Jak zakupić