25 kwietnia 2024

f2021

 

Wiertarkę kolumnową kupiłem około 15 lat temu. Byłem z niej zadowolony, choć dostrzegałem jej wady. Niemniej jednak, jako urządzenie przeznaczone do amatorskiego użytku zapewniło dobry stosunek jakości do ceny. Największą uciążliwością była, w mojej ocenie, niezbyt wygodna zmiana przełożeń przekładni pasowej. Wiertarka miała dwanaście prędkości obrotowych wrzeciona. Już samo otwarcie pokrywy przekładni rozwiązano niezbyt fortunnie. Pokrywa była zamykana wkrętem z łbem skrzydełkowym. Po wykręceniu wkrętu zawsze tak go sprytnie odkładałem, że nie mogłem go potem odnaleźć. Bez wkręcenia wkrętu pokrywa nieprzyjemnie hałasowała.

 

(artykuł reklamowy)

Warunki pracy w zakładach przetwórstwa żywności i napojów stanowią trudne wyzwanie dla zespołów łożyskowych w oprawach. Wilgotne środowisko pracy i stosowanie agresywnych środków chemicznych do mycia i dezynfekcji tworzą wyjątkowo korozyjne środowisko dla elementów wykonanych z metalu. Ponadto stosowanie mycia wysokociśnieniowego może doprowadzić do podwinięcia wargi uszczelnienia, zwiększając ryzyko zanieczyszczenia łożyska bądź wymycie czy degradację smaru. W takim środowisku pracy większość zespołów łożyskowych osiąga relatywnie krótki okres trwałości.

 

Tworzywa sztuczne stosowane są dziś w każdej dziedzinie życia. Otrzymywane z nich produkty można znaleźć w elektronice, przemyśle maszynowym, budownictwie, transporcie, medycynie, przemyśle spożywczym, a nawet w zastosowaniach wojskowych czy kosmicznych. Swoją ogromną popularność zawdzięczają stosunkowo niskiej cenie produkcji, wysokiej estetyce, jak również prostocie formowania i barwienia. Jednak ich szerokie zastosowanie jest przede wszystkim efektem dobrego stosunku wytrzymałości do masy, odporności na niesprzyjające warunki otoczenia oraz wynika z prostoty automatyzacji procesu wytwarzania.

 

6

Wykonanie dokumentacji konstrukcyjnej nadwozia samochodu nie jest proste ani łatwe. Realizacja wizji projektanta samochodu (niekiedy skomplikowana), światowe przepisy stosowane w przemyśle motoryzacyjnym, doświadczenia koncernów dotyczące pewnych rozwiązań wykorzystywanych i opanowanych w fabryce, do tego możliwości wykonawcze poddostawców osprzętu samochodu oraz możliwości technologiczne – wszystko to powoduje, że konstruktor nadwozia ma bardzo trudne warunki brzegowe do wykonania takiej dokumentacji.

 

Ostatnio wspominałem o przemysłowych systemach kontroli opartych na PLC (Programmable Logic Controller, czyli programowalny sterownik logiczny) i DCS (Distributed Control System, czyli rozproszony system sterowania). Zbierają one dane z czujników rozmieszczonych na obiekcie i zgodnie z zaimplementowanymi algorytmami sterują elementami wykonawczymi i regulują wartości. Same sterowniki, to jednak nie wszystko. Operator, czy to prostej maszyny, czy linii produkcyjnej, musi mieć podgląd jej stanu i możliwość wydawania komend. W najprostszym przypadku są to przyciski i lampki na drzwiach szafy sterowniczej. W wersji bardziej zaawansowanej panele operatorskie nazywane HMI (Human Machine Interface, czyli interfejs pomiędzy człowiekiem a maszyną). Jeśli mamy do czynienia z dużym obiektem, linią produkcyjną lub procesem, używany jest system komputerowy nazywany SCADA (Supervisory Control And Data Aquisition, czyli nadzór i pozyskiwanie danych).