3 lipca 2022

 

KoenigseggTFG

Silnik spalinowy TFG (Tiny Friendly Giant – mały przyjazny olbrzym), zdaniem konstruktorów o „lata świetlne” wyprzedzający inne konstrukcje, ma trzy cylindry. Dotąd najsilniejsza seryjnie produkowana trójcylindrowa jednostka znajdowała się pod maską Toyoty Yaris GR. Z pojemności 1600 cm3 dzięki turbodoładowaniu uzyskano tam 268 KM. Nowa konstrukcja z pojemności 2 litrów generuje 600 KM i 600 Nm momentu obrotowego.

Ryszard Romanowski

Silnik ten opracowano w Koenigsegg Automotive AB, a premiera samochodu, w którym go zamontowano miała się odbyć podczas genewskiego salonu samochodowego w 2020 r. Salon jak wiadomo się nie odbył i auto można było oglądać jedynie wirtualnie. Niemal po roku odbyła się dosyć kameralna prezentacja.

Gemera exterior 5 high Small

Koenigsegg Gemera zawiera wszystkie charakterystyczne elementy marki. Ponadto jest hybrydowy, a silnik TFG służy głównie dostarczaniu prądu trzem silnikom elektrycznym. Dwa z nich, o mocach po 500 KM i momencie 1000 Nm każdy, umieszczono przy tylnych kołach. Trzeci – o mocy 400 KM zamontowano na wale silnika spalinowego. Zapewnia on napęd kół przednich. Ponadto Gemera jest jedynym super- lub hipersamochodem na świecie, w którego kabinie wygodnie mieszczą się cztery osoby.

 

Cały artykuł dostępny jest w wydaniu płatnym 1/2 (172/173) Styczeń/Luty 2022

Jak zakupić