(artykuł reklamowy)
Przedsiębiorstwo ZAP-Kooperacja Sp. z o.o. jest autorem innowacyjnego systemu magazynowania, dystrybucji i zarządzania narzędziami. Zadaniem systemu jest zapewnienie nieprzerwanego dostępu do narzędzi niezbędnych do wykonania zadań produkcyjnych, z jednoczesną kontrolą ich przepływu. Wspomaga on codzienną pracę magazynierów, serwisantów oraz pracowników produkcji.
System składa się z następujących elementów:
- programu nadrzędnego,
- magazynu centralnego windowego,
- magazynów peryferyjnych (dyspenserów).
W programie nadrzędnym, działającym w postaci portalu www, zebrano wszystkie niezbędne dane do zarządzania narzędziami w przedsiębiorstwie. Peryferyjne magazyny narzędzi oraz magazyn centralny windowy łączą się z serwerem www i aplikacją zarządzającą za pomocą sieci LAN, WiFi lub GSM. W przypadku utraty łączności pracują one dalej samodzielnie, a po jej przywróceniu wyrównują dane poprzez interfejs API. Narzędziownia 4.0 współpracuje z systemami ERP.
Wszystkie interakcje pomiędzy magazynami i użytkownikami są rejestrowane w bazie poprzez powstanie odpowiednich dokumentów księgowych. Obieg narzędzi i dokumentów przedstawiony jest na rysunku powyżej.
Użytkownik może pobierać narzędzia zarówno z magazynu centralnego windowego, jak i z magazynu peryferyjnego. Przedmioty wielorazowego użytku są zwracane do magazynów. Pomiędzy magazynami wydającymi jest magazyn serwisowy, w którym sprawdzany jest stan techniczny narzędzi. Naprawione narzędzia wracają do magazynów wydających, a narzędzie zużyte jest likwidowane.
Nazewnictwo dokumentów jest następujące:
Pz – przyjęcie z zewnątrz nowego produktu na magazyn centralny windowy;
MMr i MMp – para dokumentów: rozchód z magazynu i przyjęcie w innym magazynie;
Wn i Zn – para dokumentów: wypożyczenie narzędzi wielokrotnego użytku i jego zwrot;
Rw – wydanie na użycie – przedmioty jednorazowego użytku;
Ln – likwidacja zużytego narzędzia;
Sr – dokument naprawy serwisowej.
Cały artykuł dostępny jest w wydaniu 9/10 (180/181) Wrzesień/Październik 2022
pobierz pdf