26 lutego 2024

 

Burnelli UB 14 oraz CBY 3

Kontynuujemy cykl przedstawiający wybrane projekty i koncepcje dotyczące samolotów w układzie latającego skrzydła oraz konstrukcje do nich zbliżone.

Jakub Marszałkiewicz

Warty odnotowania jest samolot UB-14 z 1934 roku. Miał on chowane podwozie i był napędzany dwoma silnikami gwiazdowymi Pratt & Whitney Hornet o mocy 570 KM każdy. Zamknięty kokpit dla dwuosobowej załogi znajdował się na górnej powierzchni centropłata. Kabina mieściła od 14 do 18 pasażerów. Pierwszy prototyp UB-14 został zniszczony w wypadku w 1935 roku, którego przyczyną była nieprawidłowa obsługa naziemna układu sterowania lotkami. Następnie Burnelli opracował ulepszoną wersję UB-14B, która została zbudowana na licencji w Wielkiej Brytanii przez zakłady Cunliffe-Owen Aircraft. UB-14B otrzymał dwa silniki gwiazdowe Bristol Perseus XIVC i brytyjskie oznaczenie Cunliffe-Owen OA-1. Znane jest także zdjęcie makiety promocyjnej z silnikami rzędowymi w opływowych osłonach.

 

Cały artykuł dostępny jest w wydaniu płatnym 11/12 (194/195) Listopad/Grudzień 2023

Jak zakupić