Jak stać się samowystarczalnym? Jest to pytanie, które zapewne zadaje sobie wiele osób, nie podejmując przy tym żadnych działań. Okazuje się, że przy odpowiedniej wiedzy i samozaparciu można uzyskać dużą niezależność, a nawet jeździć samochodem za darmo.
Ryszard Romanowski
Mgr inż. Marek Rada, mistrz rajdowy i twórca wielu aut wyczynowych, rozpoczął od własnoręcznego montażu paneli fotowoltaicznych. Krótko po tym, jak instalacja zaczęła funkcjonować, zdał sobie sprawę, że ma ogromne nadwyżki własnego prądu, które właściwie się marnują.
Nie będąc entuzjastą elektromobilności propagowanej w obecnej formie, zaczął rozważać budowę auta elektrycznego we własnym zakresie. Długo przeglądał sieć, szukając rozwiązań możliwych do realizacji bez kosztownego zaplecza finansowego. Szczególnie zainteresowała go strona szwedzkiego start-up’u Resolve-EV z Göteborga. Prezentowano na niej wykorzystanie elementów Nissana Leafa do zmiany niemal każdego istniejącego samochodu spalinowego na elektryczny.
Nissan Leaf ZE 0 zaprezentowany został 1 sierpnia 2009 roku, jako pierwszy na świecie pojazd elektryczny produkowany seryjnie i przeznaczony na rynek masowy. Doczekał się kolejnej generacji ZE 1, a do lutego 2022 roku sprzedaż obu generacji przekroczyła 577 tys. samochodów.
Jak to bywa z masowo produkowanymi od lat samochodami, z roku na rok zaczyna rosnąć rynek używanych części zamiennych. Podobnie stało się z Leafem. Układy napędowe i zestawy akumulatorów można kupić przez internet za niezbyt wygórowane sumy.
Cały artykuł dostępny jest w wydaniu 5/6 (200/201) maj/czerwiec 2024
pobierz pdf