Zmienić jest bardzo łatwo, poprawić bardzo trudno.
Ferdynand Porsche
W mojej mikro-kolekcji motocykli klasycznych ważnym obiektem jest Yamaha SR400. Jest to motocykl o bardzo długiej tradycji, produkowany bez większych zmian konstrukcyjnych od 1978 roku do 2021. Początkowo silnik miał pojemność 500 cm3. Mój egzemplarz, wyprodukowany w 2014 roku, widoczny jest na zdjęciu powyżej.
Jerzy Mydlarz
Oto kilka podstawowych parametrów technicznych tego klasycznego pojazdu:
Cechą szczególną układu smarowania i chłodzenia jest wykorzystanie części ramy motocykla jako zbiornika i chłodnicy oleju. Rozwiązanie to pokazano w przekroju poniżej:
1. Bagnet – wskaźnik poziomu oleju; 2. Rurka układu przewietrzania silnika; 3. Zbiornik oleju; 4. Śruba – złącze typu banjo; 5. Mocowanie rurki doprowadzającej olej; 6. Rurka doprowadzająca olej do mechanizmu rozrządu; 7. Przewód olejowy do pompy zasilającej; 8. Przewód olejowy elastyczny; 9. Śruba spustowa oleju; 10. Przewód olejowy z pompy drenażowej skrzynki korbowej; (źródło: Yamaha 2014 SERVICE MANUAL SR400 SR400E)
W miejscu wskaźnika poziomu oleju wielu użytkowników tego motocykla instaluje akcesoryjny termometr, pełniący oczywiście również rolę korka wlewu oleju i wskaźnika jego poziomu. Ja też tak zrobiłem. Termometr zainstalowany na motocyklu pokazano na rysunku poniżej:
Po zainstalowaniu termometru pojawił się mój niepokój: termometr pokazywał dość wysokie wartości temperatury. W pogodne ciepłe dni, przy temperaturze powietrza około 20 °C, temperatura oleju wynosiła 80-90 °C. W upalne dni szybko osiągała 100 °C. Uznałem te wartości za dość wysokie. Na wszelki wypadek przy pierwszej wymianie oleju po zainstalowaniu termometru przeszedłem na olej całkowicie syntetyczny, lepiej znoszący wysokie temperatury niż olej pół-syntetyczny. To mnie jednak nie uspokoiło. Postanowiłem sprawdzić termometr podejrzewając, że być może on zawyża wartość temperatury. Umieściłem termometr w puszce z wodą na kuchence elektrycznej, w garażu, i zagotowałem wodę. Uzyskany wynik pokazano na rysunku poniżej. We wrzącej wodzie termometr pokazywał około 98 °C, zatem na pewno nie zawyżał wyniku pomiaru. Nadal byłem w kropce.
Przeglądając internet zorientowałem się, że problem jest znany. Można kupić mnóstwo różnych urządzeń do poprawy chłodzenia Yamahy SR 400 i 500, to jest jej poprzedniczki. Można te urządzenia podzielić na trzy główne grupy:
- Modyfikacja pokryw silnika przez dodanie żeberek chłodzących do pokryw sprzęgła, alternatora i głowicy;
- Dodanie dodatkowych żeberek i kierownic powietrza do cylindra i głowicy;
- Wprowadzenie chłodnicy oleju w jego drodze powrotnej ze skrzynki korbowej do zbiornika w ramie.
cały artykuł jest dostępny w wydaniu płatnym 9/10 (204/205) wrzesień/październik 2024