25 kwietnia 2024

News1


Trzy produkty igus zdobyły w tym roku nagrody za innowacyjne wzornictwo w prestiżowym konkursie iF Design: triflex RSE – system dla prowadników stosowanych w robotach, system usuwania płaszcza zewnętrznego przewodów CFRIP dla przewodów chainflex oraz system do utrzymywania przewodów słuchawkowych w należytym porządku, czyli e-bone.

nagrody if design
Nagrodzone w konkursie iF Design produkty igus:
1 – triflex RSE, system dla prowadników stosowanych w robotach, 2 – system usuwania płaszcza zewnętrznego
przewodów CFRIP dla przewodów chainflex, 3 – e-bone, system zapobiegający splątaniu przewodów słuchawkowych;

System odciągu triflex RSE (1)
Triflex RSE pozwala na prowadzenie przewodów na robotach przemysłowych do przenoszenia przedmiotów, jak nity czy śruby, jednocześnie umożliwiając oszczędności. System zapewnia minimalny promień gięcia trójwymiarowo poruszającego się prowadnika triflex i unikanie powstawania pętli. Elastyczne przewody automatycznie odciągają prowadnik na wózku transportowym. Lekki prowadnik z tworzywa sztucznego śledzi każdy ruch robota, a przy tym charakteryzuje się łatwością montażu i wypełniania przewodów.


Wizja Elona Muska dotycząca szybkiego transportu, nazwana Hyperloop, realizowana jest przez wiele ośrodków naukowych na całym świecie. Przyznawane są okresowo nagrody dla tych, którzy osiągnęli najwięcej. Ostatnio nagrodę i prawo do pierwszych testów na pustyni Nevada uzyskała ekipa Massachusetts Institute of Technology.

hyperlop

Próba odbyła się 11 maja na 900-metrowym półotwartym torze. Kolejne testy odbywać się będą w zamkniętej rurze. Sanie wykorzystujące lewitację magnetyczną przebyły dystans w czasie 1,1 sek. i  płynnie wyhamowały. Pomysł kapsuły poruszającej się w zamkniętej rurze z prędkością ponad 1000 km/h  zrodził się w głowie Elona Muska podczas podróży pomiędzy Los Angeles a San Francisco. Samochodem jedzie się około 6 godzin. Lot samolotem trwa około 1 godziny. Kapsuła Hyperloop ma pokonać ten dystans w 35 minut.

www.mithyperloop.org


Niemiecka agencja aeronautyki i przestrzeni kosmicznej DLR bierze udział w obchodach roku Otto Lilienthala, który uznawany jest za pierwszego producenta lotniczego, ponieważ zbudował kilka szybowców na zamówienie.

Pieczołowicie odtworzono, według planów znajdujących się w muzeum w Anklam, najbardziej dojrzałą konstrukcje pioniera aeronautyki i poddano ją testom w tunelu aerodynamicznym. Okazało się, że szybowiec powinien latać bez większych problemów, jednakże dawne materiały wymagały użycia przez pilota ogromnej siły. Lilienthal musiał być niezwykle wysportowanym człowiekiem. Szybowiec źle radził sobie również z silnymi wiatrami. Być może one właśnie spowodowały trudności ze sterowaniem i doprowadziły do tragicznego wypadku 10 sierpnia 1896 roku.

www.dlr.de


Doroczna Konferencja Użyt­kowników oprogramowania HyperWorks, zorganizowana tradycyjnie przez spółkę DES ART, odbyła się 19 maja w warszawskim hotelu Lord.

hyperworcks

W konferencji wzięli udział przedstawiciele wielu gałęzi przemysłu m.in. z wiodących firm produkujących pojazdy szynowe, samoloty oraz zespoły samochodowe – PESA, Newag, Airbus Space & Defence, Tenneco, Kirchhoff oraz Delphi.


Zbudowany przez firmę ASV z Portchester bezzałogowy, pływający robot Thomas wyruszył na trudno dostępne wody wokół Anglii. Urządzenie badać będzie morską florę i faunę dla Narodowego Centrum Oceanograficznego w Southampton.

N7 roboboat Thomas

Robot Thomas jest w pełni autonomiczny i zasilany zarówno panelami słonecznymi, jak i wiatrem. W razie szczególnie niesprzyjającej pogody prąd zapewni mu agregat wykorzystujący silnik diesla. Rejs może trwać do dziewięćdziesięciu dni, w czasie których Thomas może przepłynąć do 3000 mil morskich. Urządzenie bada wody do głębokości 30 m. Niebawem Thomas dostanie towarzysza w postaci podwodnego, bezzałogowego szybowca nazwanego Drake, który będzie mógł badać wody do głębokości 100 m. Urządzenia będą ze sobą współpracować.

asvglobal.com