Nowy robot spawalniczy z detekcją temperatury spajania może zwiększyć szybkość operacji i wytrzymałość spoin pomiędzy różnymi metalami. Zainstalowany czujnik temperatury znacznie zmniejsza również czas potrzebny do zaprogramowania robota spawalniczego.
Naukowcy z Uniwersytetu West w Trollhättan (Szwecja) opracowali narzędzie do zgrzewania tarciowego FSW, które automatycznie zapobiega przekroczeniu temperatury topnienia spajanych metali. Robot wykorzystujący taki system jest bardziej wydajny, a wykonywane przez niego spoiny mają lepszą jakość. Ponadto czas potrzebny do jego zaprogramowania spada o rząd wielkości.
W metodzie zgrzewania tarciowego połączenie wpływu ciepła wynikającego z tarcia i dyfuzji materiałów tworzy wysokiej jakości spoiny, bez potrzeby topienia materiału.
Jednak jeśli temperatura jest zbyt wysoka i spajane metale ulegną stopieniu, obracający się cylinder uszkadza spawane arkusze. Czujnik temperatury umożliwia automatyczne sterowanie robotem, regulując ilość wytwarzanego ciepła poprzez zmianę siły docisku i prędkości obrotowej narzędzia. Naukowcy wykorzystali nowe narzędzie do spawania zaawansowanych spoin trójwymiarowych.
Technika może być szczególnie atrakcyjna dla producentów samochodów elektrycznych i hybrydowych, gdzie niezwykle ważne jest zmniejszenie masy pojazdu i pozycjonowanie ciężkich baterii, wykorzystujących w swojej budowie aluminium i miedź. Spajanie FSW daje możliwość łączenia z tego typu materiałami i pozwala na takie ulokowanie baterii w podwoziu pojazdu, aby stały się częścią konstrukcji nośnej.
Projekt zrealizowany został we współpracy z Volvo Aero, Saab Automobile oraz firmą ESAB.
źródła: www.obrabiarki.xtech.pl, www.hv.se
Szerzej o metodzie zgrzewania tarciowego FSW piszemy w wydaniu 7-8/2014 naszego magazynu w artykule o łączeniu cienkościennych metalowych struktur lotniczych w PZL Mielec.