15 października 2024
Konstrukcje Inzynierski adsk day 2024 850 x 175 px 1


Największą wadą stosowanych obecnie i z roku na rok coraz sprawniejszych ogniw paliwowych jest konieczność zasilania ich wodorem. Otrzymywanie i stworzenie sieci dystrybucji tego gazu jest bardzo kosztowne, a najlepszym rozwiązaniem byłoby gdyby gaz powstawał jak najbliżej ogniwa.

M-6-micromotor-Janus

Niestety do reakcji płynów z solami, takimi jak np. bromowodorek sodu, niezbędny jest katalizator. Reakcja jest powolna i jej wydajność niezadowalająca, a do tego powstają produkty uboczne, które trzeba dezaktywować. Naukowcy z uniwersytetu w San Diego znaleźli sposób na zupełną zmianę efektów reakcji. Zamiast tradycyjnego katalizatora użyli cząsteczek „Janus”. Podobnie jak rzymskie bóstwo, od którego wzięły nazwę, cząsteczki też mają dwie „twarze”. Jedna ich strona pokryta jest katalityczną platyną, a druga tytanem. Zanurzone w roztworze stają się chemicznymi mikro-silnikami. Podczas gdy platyna generuje wodór, tytan pozostaje nieaktywny, a cząsteczka zaczyna poruszać się w tempie 250 mikrometrów na sekundę mieszając roztwór. W efekcie reakcja zachodzi dziesięć razy szybciej niż przy pomocy tradycyjnego katalizatora. Na razie rozwiązanie zastosowano w modelu samochodu ale niebawem ma być zastosowane w większej skali.

www.rsc.org