25 kwietnia 2024


Samochody BMW od lat biorą udział w różnych seriach wyścigowych, z których najważniejsza to DTM. Niedawno koncern ujawnił, że od 2010 roku wirniki pomp wodnych do silników tych samochodów wykonywane są ze stopu aluminium na drukarkach 3D. W ten sam sposób powstają wirniki dla klientów eksploatujących samochody klasy GT 3 tej marki.

M1-BMW-1

Przeprowadzone badania  wykazały, że wirnik pompy wodnej w samochodzie wyścigowym jest ogromnie obciążonym elementem. Analizując czas pracy tej części okazało się, że aż 70 % jej pracy to działanie przy pełnych obciążeniach i w ekstremalnych warunkach. Wirniki wykonywane z jednego kawałka metalu lub tworzyw sztucznych sprawiały problemy. Ratunkiem okazał się druk 3D wykorzystujący tzw. SLM czyli selektywne topienie laserem warstwy powłoki metalowej otrzymanej z proszków. Promień laserowy łączy precyzyjnie kolejne warstwy w obojętnej atmosferze. Nie ma mowy o jakichkolwiek błędach odlewu.  Druk 3D pozwala zachować najwyższą dokładność, a jego dodatkową zaletą jest możliwość udoskonalania kolejnych elementów, co w realiach serii wyścigowych, gdy często zawody odbywają się co tydzień, jest zaletą nie do przecenienia.

www.press.bmwgroup.com