9 października 2024
Konstrukcje Inzynierski adsk day 2024 850 x 175 px 1


Grupa JEC ogłosiła 29 marca wyniki programu JEC Innovation, poświęconego promowaniu i popularyzacji innowacji w dziedzinie kompozytów. 4 maja dziesięć firm z całego świata otrzyma nagrody za nowatorskie rozwiązania w dziesięciu kategoriach wykorzystania materiałów kompozytowych. Uroczystość będzie miała miejsce w Atlancie.

MFD nam e TUD ILK Bildquelle Newkon GmbH

Rower z termoplastyczną ramą nośną. Projekt Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie;
fot. Newkon GmbH

W kategorii design nagrodę przyznano firmie FlexSys za opracowanie technologii morfingu (zmienności kształtów) złożonych struktur i dedykowanego oprogramowania projektowego na jej potrzeby – Flex­Works. Wśród demonstratorów tej technologii można wymienić m. in. kompozytowe, jednoelementowe ramię wycieraczki samochodowej, które okazuje się zarówno znacznie tańsze, jak też wydajniejsze i wytrzymalsze od konstrukcji tradycyjnej.

Francuska firma CENTIM została wyróżniona za oprzyrządowanie pomiarowe do badania wytrzymałości taśm wykonanych z kompozytów termoplastycznych na ździeranie, rozrywanie i tarcie.
W kategorii biokompozytów laureatem została firma Genome Prairie z Kanady za opracowanie biokompozytu opartego na włóknach materiału genetycznego lnu.
W kategorii aeronautyki nagrodą JEC uhonorowano holenderskie Centrum Badań Kompozytów Termoplastycznych za powłokę krawędzi natarcia skrzydła, wykonaną z polisulfidu fenylenu, pochodzącego z recyklingu skrawków termoplastów. Zastosowana metoda pozwala ograniczyć czas produkcji i zmniejszyć wagę elementu.
W dziedzinie transportu wyróżnienie spotkało australijską firmę Omni Tanker za kompozytowe zbiorniki o niskiej masie własnej i wysokiej odporności chemicznej. W porównaniu z typowymi zbiornikami, cysterny Omni Tanker są o połowę lżejsze i bardziej uniwersalne.
Nagroda w zakresie motoryzacji przypadła Polycon Industries, oddziałowi Magna Exteriors z Kanady. Wyróżnione rozwiązanie to proces formowania wtryskowego z wykorzystaniem obustronnej kompresji w wysokiej temperaturze, który pozwolił na uzyskanie włókien węglowych o wysokiej temperaturze zaszklenia. Co więcej produkcja odpornych termicznie elementów tą metodą trwa relatywnie krótko, co w branży motoryzacyjnej jest niezwykle istotne.
W kategorii procesy nagrodzono Fraunhofer IPT z Niemiec za opracowanie procesu wytwarzania i aplikacji kompozytowych termoplastycznych półfabrykatów, doskonale odpowiadających potrzebom ich zastosowania pod względem grubości i orientacji włókien. Półfabrykaty wytwarzane są na bazie struktury siatki przy użyciu utwardzanej jednokierunkowo taśmy termoplastycznej.
W dziedzinie e-mobliność laureatem został Instytut Konstrukcji Lekkich i Przetwórstwa Tworzyw Sztucznych (ILK) Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie. Nagrodzono projekt ramy nośnej roweru, wykonanej z termoplastów. Konstrukcja składa się z formowanych wtryskowo wklęsłych połówek, które połączone tworzą strukturę odporną na deformację.
W kategorii sport i wypoczynek wyróżnieni zostali szwajcarscy producenci Cross Composite AG i C8 Sports za zautomatyzowany system produkcji trójwymiarowych części rowerowych z materiałów termoplastycznych wzmocnionych włóknem węglowym, nadających się do recyklingu. Części, w całości wytwarzane w procesie wtryskiwania, są lekkie i wytrzymałe.

źródło: JEC Group