9 grudnia 2024
Access Hardware PL 850X175 v2

Na zbliżającej się 64 Międzynarodowej Wystawie Motoryzacyjnej (IAA) we Frankfurcie, która odbędzie się w dniach 15-25 września, jak zwykle zobaczyć będzie można wiele ciekawych pojazdów, stosowanych rozwiązań i nowych technologii. Najnowsze modele będą miały oczywiście odpowiednią oprawę – wystawcy przygotowali tradycyjnie ekspozycje z rozmachem.

VW-stoisko

Volkswagen zaprezentuje swoje 54 samochody na stoisku o obszarze 9000 m2.  Ekspozycja będzie obsługiwana przez 228 osób i około 80 pracowników Volkswagena. Zainstalowano na niej około 2100 lamp i ułożono prawie 80 kilometrów przewodów.


A na terenie tej ekspozycji będzie prezentowany m.in. nowy Volkswagen NILS. To jednomiejscowy pojazd elektryczny zaprojektowany głównie z myślą o eksploatacji w środowisku miejskim. Samochód mierzy 3,04 m długości, 1,39 m szerokości i jedynie 1,20 m wysokości. Projekt powstał na lekkiej, aluminiowej ramie przestrzennej, natomiast niektóre elementy nadwozia – takie jak drzwi otwierane do góry czy koła – zostały wykonane również z aluminium. Dzięki temu NILS waży zaledwie 460 kilogramów. Źródłem napędu jest silnik elektryczny umieszczony za tylnymi kołami. Jednostka produkuje 20 KM i 130 Nm momentu obrotowego. Istnieje również możliwość krótkotrwałego zwiększenia mocy do 33,5 KM. Pozwala to uzyskać przyspieszenie od 0 do 100 km/h poniżej 11 sekund i osiągnąć prędkość maksymalną 130 km/h. Z tyłu znajduje się także akumulator litowo-jonowy 5,3 kWh, który zapewnia zasięg około 65 kilometrów. Koncept porusza się na 17-calowych obręczach aluminiowych z oponami 115/80 z przodu i 125/80 z tyłu. Więcej szczegółów poznamy w momencie premiery.

VW-elektryczny

Z kolei Audi zaprezentuje publiczności we Frankfurcie po raz pierwszy swoje nowe modele „S”. Charakteryzuje je duża moc połączona z niewielkim zużyciem paliwa.
Audi S6 i S6 Avant wykorzystują nowy silnik TFSI w wersji 309 kW (420 KM). Ta ośmiocylindrowa jednostka z podwójnym doładowaniem rozwija stały moment obrotowy 550 Nm od 1.400 do 5.300 obr./min i przyspiesza S6 od zera do 100 km/h w 4,8 sekundy. W porównaniu z silnikiem z poprzedniego modelu – bezsprężarkowym V10 o pojemności 5,2 litra, nowa jednostka pozwala na jeszcze bardziej sportowe osiągi przy spalaniu niższym nawet o 25 procent. W S6 średnie zużycie paliwa wynosi 9,7 litra na 100 km, S6 Avant zużywa 9,8 litra. Nadwozia  w około 20 procentach wykonano z aluminium. Dzięki temu, Audi S6 waży tylko 1895 kilogramów, a S6 Avant – 1950 kilogramów.
Audi S8, które pojawi się na rynku wiosną 2012 roku, jest nową głową rodziny modeli S – dużą, luksusową limuzyną o nadzwyczajnej sile. Nowy silnik 4.0 TFSI dysponuje mocą aż 382 kW (520 KM) od 1.700 do 5.500 obr./min rozwija moment obrotowy 650 Nm. Osiągi są równie imponujące: na przyspieszenie do 100 km/h ta duża limuzyna potrzebuje zaledwie 4,2 sekundy. Prędkość jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Zużycie paliwa przez silnik V8 biturbo na 100 km to średnio zaledwie 10,2 litra. Bezsprężarkowy silnik 5,2 litra V10 w poprzednim modelu zadowalał się średnio 13,2 litrami na 100 km. Spalanie zmniejszyło się prawie o 23 procent, przy czym moc znacznie wzrosła – o 51 kW (70 KM).
Wyjątkową rolę w tym odgrywa nowa technologia „cylinder on demand” (zastosowana także w modelach S6). Przy częściowym obciążeniu wyłącza ona cztery z ośmiu cylindrów. Znacznie poprawia to efektywność i jest odczuwalne głównie podczas jazdy z równą prędkością na autostradzie.
W  następnym wydaniu Projektowania i Konstrukcji Inżynierskich, w październiku, przedstawimy fotorelację z Międzynarodowego Salonu Samochodowego (IAA) we Frankfurcie.

źródło: mototarget.pl