5 października 2022

Zakłady Lotnicze Margański & Mysłowski S.A. (odtąd dalej: ZL M&M), Canada – Poland Business Bridges Corporation, China International General Aviation Industry Group Ltd. oraz China Aviation Pioneer Technology (Beijing) Ltd. brały udział w ceremonii podpisania „Umowy Ramowej o Strategicznym Partnerstwie w Dziedzinie Lotnictwa Ogólnego”. Szczegóły współpracy, w tym także sprzedaży samolotów „Orka”  na rynku chińskim, oraz joint venture, strony omówią podczas pobytu inwestora w Bielsku Białej, w Polsce, jeszcze w styczniu 2012 roku.

orka

ZL M&M, wraz z DM BDM S.A., polskim inwestorem finansowym, od czasu uzyskania Certyfikatu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, niezbędnego do rozpoczęcia seryjnej produkcji certyfikowanych samolotów i zatwierdzeniu Spółki jako organizacji projektującej (DOA), położyły główny nacisk na pozyskanie inwestora branżowego, który pozwoliłby uzyskać  polskiemu producentowi odpowiednią skalę działania. Przyszły inwestor ma zapewnić  ZL M&M  niezbędne środki finansowe na uruchomienie produkcji seryjnej, jak również rozwój nowych produktów .



Mimo osłabienia, które widoczne jest zarówno na polskim rynku, jak i na rynkach zagranicznych, udało nam się pozyskać strategicznego inwestora, który docenił dokonania i profesjonalizm polskich konstruktorów oraz walory w pełni polskiego projektu, samolotu Orka. – podkreślił Lech Głogowski, Członek Rady Nadzorczej ZL M&M. – Porozumienie Ramowe, które zostało podpisane  21 grudnia, 2011r. stanowi punkt wyjścia do wieloetapowej i wieloletniej współpracy pomiędzy partnerami zaangażowanymi w proces.

Pierwszym etapem będzie produkcja seryjna samolotów „Orka”, która ma rozpocząć się w Polsce, oraz założenie centrów obsługi w różnych miastach Chin, a następnie – rozszerzenie linii produkcyjnej na prowincję Hainan, w Chinach (to jedyna prowincja w Chinach, która obecnie wprowadza otwartą przestrzeń powietrzną na niskiej wysokości). 

EM-11C ORKA, określana również powietrzną limuzyną, to czteroosobowy samolot przeznaczony do lotów biznesowych, szkoleniowych i patrolowych. Maksymalny zasięg tego dwusilnikowego górnopłata wynosi 1500 km. Oprócz właściwości technicznych samolot na tle innych wyróżnia piękna sylwetka, dbałość o szczegóły, komfort użytkowania a także możliwość produkcji niepowtarzalnych, indywidualnych zamówień. „Orkę” cechuje wysoka jakość techniczna, pozwalająca jej z powodzeniem konkurować z innymi samolotami z tego segmentu.

Podczas projektowania „Orki” projektanci samolotu włożyli olbrzymią pracę by uzyskać niepowtarzalną, nowoczesną i dynamiczną linię. To właśnie polski potencjał konstruktorski, doświadczenie, wiedza a także kreatywność, m.in. śmigła w układzie pchającym (czyli znajdujące się na tylnej części skrzydeł), które zapewniają wysoki komfort wsiadania i wysiadania, także jeszcze podczas pracy silnika, szerokie zastosowanie użytkowe i komercyjne samolotu, spotkały się z uznaniem chińskich kontrahentów – zwraca uwagę Edward Margański, konstruktor i pomysłodawca samolotu –  Wyróżnikiem „Orki” jest także fakt, że może ona korzystać z lotnisk nieutwardzonych, co bardzo ułatwia organizację przelotów i planowanie lądowań w trudnych warunkach.

Płatowiec o konstrukcji skorupowej wykonany jest z kompozytów węglowych. Podwozie zaprojektowane specjalnie do operowania z lotnisk trawiastych. Zdwojone sterownice umożliwiają szkolenie pilotów. Skrzydło składające się z centropłata i dwóch składanych końcówek ułatwiających hangarowanie. Wyposażone w lotki i sterowane elektrycznie klapy na krawędzi spływu. W centralnej części skrzydła umieszczono dwa zbiorniki paliwa – o pojemności 200 litrów każdy. Mocno przeszklona kabina „Orki” wyposażona jest w duże, otwierane do góry drzwi umożliwiające wygodne zajmowanie miejsca i opuszczanie samolotu. Przewidziano możliwość zabudowy wyposażenia specjalnego (kamery noktowizyjne, kasety aparatów fotograficznych itp.).

Zespół napędowy samolotu to dwa zabudowane na skrzydłach silniki o przeciwnych kierunkach obrotów wałów, napędzające pchające śmigła. Przyjęty układ zwiększa komfort i wygodę podróżujących (mniejszy hałas i doskonała widoczność) oraz możliwość wsiadania i wysiadania z samolotu nawet przy pracujących zespołach napędowych. Kabina pasażerska wyposażona jest w cztery niezależne fotele z bezwładnościowymi pasami bezpieczeństwa. Kabina stylistycznie zbliżona do wnętrza samochodu osobowego. Luk bagażnika, z dostępem przez drzwi bagażowe w bocznej burcie po stronie lewej, mieści się w centralnej części kadłuba, wyposażony jest w siatki do zabezpieczenia bagażu do transportu. Samolot EM-11C Orka w podstawowej wersji przystosowany jest do lotów VFR (ang. Visual Flight Rules) – zasady wykonywania lotów z widocznością ziemi w dzień i w nocy przy określonych warunkach meteorologicznych. Aktualnie ZL M&M  prowadzą prace nad doposażeniem i dopuszczeniem samolotu do lotów w warunkach IFR (ang. Instrumental Flight Rules), co umożliwia wykonywanie lotów wg wskazań przyrządów.

W kwietniu 2011 roku, „Orka” uzyskała Certyfikat Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, niezbędny do rozpoczęcia produkcji seryjnej.

źródło: www.marganski.pl