Nowy rodzaj powłok dla samolotów i statków przyszłości
Naukowcy z University of Surrey opracowali nową technologię wykonywania specjalnych powłok zmniejszających opór stawiany przez środowisko kadłubom samolotów oraz statków, a tym samym dających możliwość ograniczenia w przyszłości zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla do atmosfery.
Proces nazwany litografią wspomaganą promieniowaniem podczerwonym nie jest skomplikowany i nie wymaga dużych nakładów finansowych. Dzięki niemu fizycy z University of Surrey mogą wykonywać powłoki polimerowe, których powierzchnia charakteryzuje się regularnie rozmieszczonymi zgrubieniami o wielkości od poniżej milimetra lub dochodzącymi nawet do kilkudziesięciu milimetrów, w zależności od przyszłych zastosowań.
Aby wykonać powłokę, należy skierować, za pośrednictwem przesłony z otworami, wiązki promieniowania ze źródła podczerwieni na podłoże pokryte przygotowaną wcześniej warstwą. Materiałem wyjściowym tej warstwy jest dyspersja, w postaci cząstek polimeru w wodzie. Ogrzewanie wybranych rejonów powoduje odparowywanie wody i gromadzenie się w tych miejscach większych ilości cząstek polimeru.
Z przeprowadzonych symulacji wynika, że taka tekstura pozwala zmniejszyć opory w trakcie ruchu, niezależnie od środowiska (powietrze, woda) w którym porusza się obiekt. Szef projektu, profesor Joseph Keddie z Wydziału Fizyki liczy na to, że nowa technologia wzbudzi zainteresowanie różnych branż przemysłu. Proces ten pozwala na wykonywanie powłok o rozmaitych teksturach na niemal każdej powierzchni.
Specjalistyczny portal inżynierski dla osób zaangażowanych w tworzenie produktów – maszyn, urządzeń, mechanizmów, podzespołów, części, elementów itd. – od koncepcji do ostatecznego wykonania.