5 października 2022

Naukowcy z University of  Surrey opracowali nową technologię wykonywania specjalnych powłok zmniejszających opór stawiany przez środowisko kadłubom samolotów oraz statków, a tym samym dających możliwość ograniczenia w przyszłości zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla do atmosfery.

Proces nazwany litografią wspomaganą promieniowaniem podczerwonym nie jest  skomplikowany i nie wymaga dużych nakładów finansowych. Dzięki niemu fizycy z University of Surrey mogą wykonywać powłoki polimerowe, których powierzchnia charakteryzuje się regularnie rozmieszczonymi zgrubieniami o wielkości od poniżej milimetra lub dochodzącymi nawet do kilkudziesięciu milimetrów, w zależności od przyszłych zastosowań.


Aby wykonać powłokę, należy skierować, za pośrednictwem przesłony z otworami, wiązki promieniowania ze źródła podczerwieni na podłoże pokryte przygotowaną wcześniej warstwą. Materiałem wyjściowym tej warstwy jest dyspersja, w postaci cząstek polimeru w wodzie. Ogrzewanie wybranych rejonów powoduje odparowywanie wody i gromadzenie się w tych miejscach większych ilości cząstek polimeru.

Z przeprowadzonych symulacji wynika, że taka tekstura pozwala zmniejszyć opory w trakcie ruchu, niezależnie od środowiska (powietrze, woda) w którym porusza się obiekt. Szef projektu, profesor Joseph Keddie z Wydziału Fizyki liczy na to, że nowa technologia wzbudzi zainteresowanie różnych branż przemysłu. Proces ten pozwala na wykonywanie powłok o rozmaitych teksturach na niemal każdej powierzchni.

źródło: www.eurekamagazine.co.uk