Amerykańscy naukowcy pracują nad wprowadzeniem do produkcji masowej tarcz hamulcowych wykonanych z kompozytu na osnowie stopów aluminium. Zdaniem specjalistów, materiał ten pozwoli zredukować o 60% masę dotychczas stosowanych tarcz żeliwnych lub stalowych, przy jednoczesnym trzykrotnym wydłużeniu ich czasu eksploatacji.
Wytwarzane dotychczas tarcze hamulcowe z kompozytów, z uwagi na ich wysoką cenę, były wykorzystywane wyłącznie w samochodach wyścigowych oraz motocyklach. Bazowały na układzie stop aluminium – węglik krzemu (Al/SiC), również z domieszką popiołów lotnych. Teraz nowe tarcze znajdą również zastosowanie w samochodach osobowych. Materiał o którym piszemy, to charakteryzujący się wysoką odpornością na zmęczenie cieplne kompozyt na osnowie stopu aluminium, wzmocniony dodatkowo włóknami oraz cząstkami ceramicznymi.
Wykonane z niego części są przystosowane do przenoszenia zmiennych obciążeń. Struktura kompozytu nie jest bowiem jednorodna. Wybrane miejsca narażone na oddziaływanie większych naprężeń posiadają wzmocnioną budowę poprzez gęściej rozmieszczone dodatki w postaci włókien. W obszarach, w których przyjmuje się, że będą mniej obciążone, skład kompozytu jest inny. Przy czym jest to materiał bardzo lekki – zakłada się, że zastosowanie nowych tarcz w średniej wielkości sedanie powinno zmniejszyć jego masę o około 13,5 kg.
Specjalistyczny portal inżynierski dla osób zaangażowanych w tworzenie produktów – maszyn, urządzeń, mechanizmów, podzespołów, części, elementów itd. – od koncepcji do ostatecznego wykonania.