19 kwietnia 2024

Francuska firma LISA Airplanes zbudowała niewielki, dwumiejscowy samolot Akoya charakteryzujący się niepowtarzalnym wzornictwem oraz mogący realizować szeroką paletę dodatkowych funkcji, które z pewnością zachwycą nawet wybrednych amatorów podróży i odkrywania otaczającego nas świata. Samolot może startować i lądować na podłożu twardym, wodzie, a także na śniegu. Ma chowane podwozie, dodatkowo wyposażone w płozy. Skrzydła są uchylne, co daje możliwość złożenia ich, jeżeli chcemy przetransportować samolot za pomocą samochodu lub na pokładzie jachtu. Maszyna jest bardzo ekonomiczna – po zatankowaniu 70 litrów benzyny bezołowiowej, może przelecieć 1100 km z prędkością 210 km/h.

Kadłub, skrzydła i wiele mniejszych elementów konstrukcyjnych samolotu wykonano z materiałów kompozytowych z dodatkiem włókien szklanych oraz z lekkich struktur wielowarstwowych wypełnionych pianką i wzmocnionych włóknem węglowym. Części mechaniczne są wykonane z aluminium i tytanu. Samolot jest napędzany silnikiem Rotax o mocy 100 KM.

Akoya potrzebuje do startu i lądowania pasa o długości 200 m. Nie musi to być pas startowy lotniska – maszyna może się również wznieść w powietrze z terenu prywatnej posesji, z jeziora, rzeki lub morza. Samolot jest wyposażony w liczne elektroniczne zabezpieczenia gwarantujące pilotowi oraz pasażerowi bezpieczeństwo i komfort lotu. Na pokładzie są spadochrony. Całkowita masa maszyny bez ludzi to 410 kg. Przybliżony koszt zakupu samolotu netto 300.000 EUR obejmuje również szkolenie z pilotażu oraz trzyletni gwarancyjny serwis maszyny. Przewiduje się, że po ostatnich lotach testowych we Francji oraz po otrzymaniu nowego amerykańskiego certyfikatu bezpieczeństwa dla lekkich samolotów sportowych w połowie roku 2012, Akoya trafi na rynek wyznaczając tym samym nowe standardy w dziedzinie lotnictwa rekreacyjnego.

źródło: www.lisa-airplanes.com
tłumaczenie: Paweł Zabkiewicz