8 grudnia 2024
Access Hardware PL 850X175 v2

Każdego roku na świecie odnotowuje się wzrost natężenia ruchu lotniczego o kolejne 6%. Aby uczynić samoloty cichszymi oraz mniej szkodliwymi dla środowiska, naukowcy z niemieckiego ośrodka badawczego DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt), wspólnie z inżynierami z firm Airbus, EADS Innovation Works i Cassidian Air Systems opracowali konstrukcję, która w niedalekiej przyszłości może zastąpić sloty, rozmieszczone na krawędziach natarcia skrzydeł. Niezbędne testy przeprowadzono w okresie między 27 sierpnia a 7 września, w jednym z największych europejskich tuneli aerodynamicznych, mieszczącym się w Instytucie TsAGI pod Moskwą. Wykazały one, że nowa konstrukcja pozwoli na znaczną redukcję hałasu w trakcie lądowania.



W czasie podchodzenia do lądowania, sloty znajdujące się na krawędziach spływu skrzydeł oraz te na krawędziach natarcia, są uniesione, w celu zapewnienia odpowiedniej siły nośnej przy malejącej prędkości samolotu. Między slotami a powierzchnią skrzydeł powstaje luka, przez którą przepływa powietrze spod skrzydeł ku górze, powodując jednocześnie hałas. Naukowcy z ośrodka DLR proponują zastąpienie slotów krawędzią natarcia o zmiennym kształcie, której napęd daje możliwość odchylenia się o maksymalnie 20º. Cały mechanizm generuje 1/3 siły nośnej, potrzebnej do utrzymania samolotu w powietrzu w czasie lądowania.

W pracach nad prototypem bardzo ważne było również zachowanie korzystnego opływu laminarnego skrzydeł z nowymi krawędziami natarcia. Naukowcom udało się zredukować opór powietrza o dodatkowe 12% w porównaniu do tradycyjnych skrzydeł. Osiągnięto to używając do konstrukcji krawędzi natarcia elementów z kompozytów wzmocnionych włóknami szklanymi oraz węglowymi. Dzięki nim skrzydła zachowają swoją wytrzymałość.

źródło: www.dlr.de
tłumaczenie: Paweł Zabkiewicz