30 września 2022

Badanie USG to podstawowe narzędzie w diagnostyce medycznej wnętrza organizmu ludzkiego, służące prawidłowemu rozpoznaniu przyczyn dolegliwości pacjentów. Wkrótce ultradźwięki będą również wykorzystywane do sprawdzania stanu silników spalinowych naszych samochodów. Na Wydziale Mechanicznym Uniwersytetu w Sheffield, specjalizujący się w inżynierii smarowania profesor Rob Dwyer-Joyce opracował metodę pozwalającą na zmierzenie efektywności poruszania się tłoków wewnątrz cylindrów silnika.



Pierścień uszczelniający między tłokiem a cylindrem jest najważniejszym uszczelnieniem w całym silniku, a zrozumienie, jak zachowuje się smar wewnątrz tej zamkniętej przestrzeni, ma zasadnicze znaczenie dla zmniejszenia zużycia paliwa w silniku. Zbyt duże zużycie oleju – to jego marnotrawstwo, a w dodatku nadmiar smaru ulega spaleniu w silniku zanieczyszczając środowisko. Jeżeli natomiast oleju jest za mało, części mechaniczne silnika szybciej się zużywają.

Ponieważ tłoki są szczelnie zamknięte wewnątrz cylindrów, trudno jest sprawdzić, jakie dokładnie procesy zachodzą w środku. Modele komputerowe nie oddają w pełni charakteru tych zjawisk, a metody bardziej inwazyjne, np. przecięcie cylindra, zaburzyłyby warunki panujące w jego wnętrzu. Dlatego naukowcy z Sheffield na zewnątrz cylindra zamocowali zestaw czujników, który wysyła impulsy ultradźwiękowe przenikające przez ścianki silnika. Po ich odbiciu, powracające impulsy można zmierzyć i zarejestrować. Jest to obecnie najdokładniejsza metoda pozwalająca na określenie optymalnego poziomu oleju dla danego silnika. Naukowcy są gotowi do komercjalizacji tej technologii i poszukują partnerów, którzy byliby zainteresowani jej wdrożeniem w przemyśle.

źródło: www.shef.ac.uk

Tłumaczenie: Paweł Zabkiewicz