Automatyzacja spawania szansa nie tylko dla dużych zakładów
CORSA Performance, Inc. z Ohio jest firmą inżynieryjno-produkcyjną, która specjalizuje się w budowie układów wydechowych ze stali nierdzewnej, dla statków oraz samochodów. Firma szczyci się 85-procentowym udziałem w amerykańskim rynku stoczniowym oraz bardzo popularnymi tłumikami samochodowymi serii Power-Pulse, montowanymi w pojazdach takich marek, jak Cadillac, Corvette, Chevrolet, Viper, Dodge, GMC i w samochodach ciężarowych. Od pewnego czasu zarząd firmy zamierzał usprawnić proces technologiczny poprzez eliminację tzw. „wąskich gardeł”, w szczególności związanych z ręcznym spawaniem metodą TIG (zwaną też GTAW – Gas Tungsten Arc Welding). Zmiany te wymusiło wzrastające zapotrzebowanie rynku na produkty firmy.
Chcąc spełnić oczekiwania klientów, w CORSA Performance podjęto decyzję o zakupie zautomatyzowanej stacji roboczej Lincoln Electric. Stacja składa się z dwóch stanowisk obsługiwanych przez 6-osiowego robota Fanuc Arc Mate 50iL, o udźwigu 3kg. Ruchy robota można programować za pośrednictwem sterownika Fanuc R-J3. Cała stacja jest zabudowana barierami ochronnymi. W czasie gdy pracownik zdejmuje pospawane elementy z pierwszego stanowiska i mocuje nowe detale, ramię robota pracuje na drugim bliźniaczym stole roboczym.
Ze względu na niewielką grubość ścianek elementów wykonywanych ze stali nierdzewnej, stanowisko zapewnia możliwość regulacji natężenia prądu, niezależnie od prędkości podawania drutu. Cienkościenne części nie wymagają dużych nakładów energii w trakcie nakładania spoiny oraz topienia elementów łączonych. Dzięki temu unika się odkształceń, odprysków materiału oraz dymu. Nowy system spawania łukowego pozwolił na zwiększenie produkcji tłumików Power-Pulse z 44 do 180 dziennie. Czasy wykonywania innych wyrobów firmy CORSA Performance również udało się skrócić. Przykładowo, identyczny tłumik (stal nierdzewna 304, dwie spoiny pachwinowe, każda o długości 700 mm) do modeli C5 Corvette oraz Camaro, składający się z owalnego korpusu i zaślepki, do tej pory wykonywano metodą TIG w ciągu dwudziestu minut. Obecnie automat spawa taki tłumik w niecałe dwie minuty. Ponieważ stanowisko robota może obsługiwać tylko jedna osoba, pracowników, którzy wcześniej spawali podobne tłumiki, przesunięto do innych zadań.
Specjalistyczny portal inżynierski dla osób zaangażowanych w tworzenie produktów – maszyn, urządzeń, mechanizmów, podzespołów, części, elementów itd. – od koncepcji do ostatecznego wykonania.