25 kwietnia 2024

Japońska firma specjalizująca się w inżynierii ruchu, Yaskawa, ogłosiła, że opracowała pojazd elektryczny, który eliminuje potrzebę stosowania magnesów neodymowych. Zamiast nich w nowym pojeździe używane są o wiele łatwiejsze do wytworzenia magnesy ferrytowe. Opracowanie tego typu pojazdu ma na cele zmniejszenie zużycia metali ziem rzadkich, takich jak neodym oraz dysproz, których ceny w ostatnich latach są bardzo niestabilne.


Firma użyła swojego nowego podejścia w produkcji prototypowego silnika. Posiada on regulowaną moc wyjściową aż do 45 kW (peak 80 kW) oraz moment obrotowy na poziomie 200Nm. Waży zaledwie 60 kg i obraca się z maksymalną prędkością 1200 rpm.
Silnik IPM (Interior Permanent Magnet) ma wbudowane w rotor magnesy ferrytowe. Gęstość uzwojenia stojana została zwiększona dzięki użyciu prostokątnych przewodów nawojowych, a obwód magnetyczny wirnika został zoptymalizowany względem silników „neodymowych” z porównywalnymi wymiarami zewnętrznymi.
Według producenta optymalizacja formy oraz rozmieszczenia magnesów w rdzeniu silnika polepsza charakterystykę momentu obrotowego silnika oraz korzystnie wpływa na problem związany z rozmagnesowaniem w niskich temperaturach. Stojan posiada współczynnik laminacji o 30% wyższy niż w innych tego typu silnikach.