18 kwietnia 2024

News1

 

W dniach 18-19 czerwca w Opolu odbyło się Auto Forum Suppliers’ Day – spotkanie dostawców branży motoryzacyjnej w Polsce.

AUTOFORUM066-b

Plon tegorocznego wydarzenia to blisko dwustu uczestników reprezentujących ponad sto firm z polskiego i zagranicznego sektora motoryzacyjnego, ponad czterdziestu wystawców, których stoiska i ekspozycje zajmowały powierzchnię 1200 m2 oraz czterysta rozmów handlowych zaaranżowanych  przez organizatora – firmę Industrial Forum z Wrocławia. Rozmowy handlowe z przedstawicielami działów zakupów międzynarodowych koncernów motoryzacyjnych tradycyjnie były najbardziej oczekiwaną częścią dwudniowego forum.
Podczas spotkania prezentowano także pojazdy i rozwiązania technologiczne dedykowane dla branży. Specjalny panel dyskusyjny  poświęcony był tematyce: „Problemy przemysłu – szkolnictwo zawodowe”.  

Więcej szczegółów na stronie:  www.automotive-forum.pl

 

Tegoroczna edycja Konferencji Przemysłu Motoryzacyjnego AutoEvent, organizowana tradycyjnie przez Polską Izbę Motoryzacji, odbyła się w dniach 23-25 czerwca, w Zawierciu.

auto event

Tematami wiodącymi konferencji były m.in.: – wpływ polskiego eksportu części na produkcję sektora motoryzacyjnego w krajach europejskich; – innowacyjne rozwiązania napędowe i automatyki dla przemysłu motoryzacyjnego; automatyzacja produkcji oraz systemy automatyzacji; – sektorowy program badań naukowych i prac rozwojowych „INNOMOTO” dla branży motoryzacyjnej; – wymagania producentów samochodów w stosunku do dostawców (jakość, logistyka, innowacyjność); – szkolnictwo zawodowe:  jak powinny postępować małe firmy, których nie stać na klasy patronackie?
AutoEvent 2015 to prawie trzystu uczestników, ponad trzysta rozmów kooperacyjnych B2B, część konferencyjna, seminaria tematyczne, rozstrzygnięcie plebiscytów „Inwestycja Roku”, „Menedżer Roku” i in.

Więcej na: pim.pl


Japońscy naukowcy z uniwersytetu Gifu opracowali technologię wykonania kół zębatych z tworzyw sztucznych, nie ustępujących trwałością tradycyjnym kołom metalowym.

plastikowa zebatka

Dokładnie zbadano obciążenia koła i wzmocniono włóknami węglowymi te miejsca, które są najbardziej obciążone przez współpracę zębów. Osiągnięto wytrzymałość i odporność na ścieranie wyższą niż w przypadku kół metalowych. Próby wykazały, że można w ten sposób budować samochodowe skrzynie biegów, które trwałością co najmniej dorównają tradycyjnym konstrukcjom, a będą tańsze i przede wszystkim znacznie lżejsze. Poprawi to osiągi pojazdów i zmniejszy zużycie paliwa.  Skrzynie biegów z plastikowymi zębami mają zacząć trafiać do samochodów od 2017 roku.

www.gifu-u.ac.jp


Firma Vortex zaprezentowała nowe rozwiązanie turbin wiatrowych, nad którym pracowano od 2010 roku. Turbiny bez śmigieł już od 1 czerwca wchodzą na rynek.

ciche turbiny wiatrowe

Są one niemal o 80% tańsze, znacznie niższe i łatwiejsze w montażu od tradycyjnych śmigieł. Nie zagrażają ptakom i nie słychać jak pracują. Pewną wadą jest to, że  ich wydajność jest niższa od tradycyjnych, ale rekompensują to ich zalety. Na razie oferowana będzie wersja Mini dla gospodarstw domowych, generująca 4 kW mocy o wysokości 12,5 m i wersja Gran – przemysłowa, o mocy powyżej jednego MW. Turbina pozbawiona jest śmigła, nie musi więc być odwracana w stronę wiatru, a jej praca przypomina ruch traw lub trzcin.
Turbiny bez śmigieł można ustawiać znacznie bliżej siebie niż tradycyjne, w związku z tym ilość prądu uzyskanego z określonego obszaru będzie porównywalna.

www.vortexbladeless.com


Japońska firma Coo Space zaprezentowała nowe rozwiązanie – rodzaj łożysk kulkowych, które wykazują dziesięciokrotnie niższe tarcie i co najmniej dziesięciokrotnie mniej awarii, niż tradycyjne łożyska.

trwale lozyska

Ponadto, przy tych wszystkich zaletach nowe łożyska nie wymagają smarowania. Twórcy rozwiązania główną winą za wysoki współczynnik tarcia łożysk i skłonność do awarii obciążają koszyczek, w którym pracują kulki tradycyjnego łożyska. Po wielu obserwacjach i doświadczeniach tak uformowali bieżnię kulek, że odpowiednie niewielkie wycięcia przyśpieszają i opóźniają ich ruch. Rezygnując z koszyczka wyeliminowali możliwość zderzania się i wzajemnego ocierania kulek. Autonomous Decentrallized Bearings występują w różnych wymiarach i potrafią sprostać różnym obciążeniom i ilościom obrotów.

www.coo-space.com