24 kwietnia 2024

News1


Dzięki nowej metodzie produkcji narzędzi klienci igus mogą otrzymać zamówione elementy specjalne, formowane drogą wtryskową już w czasie krótszym niż 24 godziny. Metoda „Speedigus”, dostępna bez wymogu minimalnej ilości zamówienia, nadaje się do prototypów i początku produkcji seryjnej, przy niskiej wielkości produkcji.

igus-news
„Speedigus“: elementy wykonywane metodą wtryskową z materiałów „iglidur“


Francuska firma LISA Airplanes zbudowała niewielki, dwumiejscowy samolot Akoya charakteryzujący się niepowtarzalnym wzornictwem oraz mogący realizować szeroką paletę dodatkowych funkcji, które z pewnością zachwycą nawet wybrednych amatorów podróży i odkrywania otaczającego nas świata. Samolot może startować i lądować na podłożu twardym, wodzie, a także na śniegu. Ma chowane podwozie, dodatkowo wyposażone w płozy. Skrzydła są uchylne, co daje możliwość złożenia ich, jeżeli chcemy przetransportować samolot za pomocą samochodu lub na pokładzie jachtu. Maszyna jest bardzo ekonomiczna – po zatankowaniu 70 litrów benzyny bezołowiowej, może przelecieć 1100 km z prędkością 210 km/h.

Kadłub, skrzydła i wiele mniejszych elementów konstrukcyjnych samolotu wykonano z materiałów kompozytowych z dodatkiem włókien szklanych oraz z lekkich struktur wielowarstwowych wypełnionych pianką i wzmocnionych włóknem węglowym. Części mechaniczne są wykonane z aluminium i tytanu. Samolot jest napędzany silnikiem Rotax o mocy 100 KM.

Akoya potrzebuje do startu i lądowania pasa o długości 200 m. Nie musi to być pas startowy lotniska – maszyna może się również wznieść w powietrze z terenu prywatnej posesji, z jeziora, rzeki lub morza. Samolot jest wyposażony w liczne elektroniczne zabezpieczenia gwarantujące pilotowi oraz pasażerowi bezpieczeństwo i komfort lotu. Na pokładzie są spadochrony. Całkowita masa maszyny bez ludzi to 410 kg. Przybliżony koszt zakupu samolotu netto 300.000 EUR obejmuje również szkolenie z pilotażu oraz trzyletni gwarancyjny serwis maszyny. Przewiduje się, że po ostatnich lotach testowych we Francji oraz po otrzymaniu nowego amerykańskiego certyfikatu bezpieczeństwa dla lekkich samolotów sportowych w połowie roku 2012, Akoya trafi na rynek wyznaczając tym samym nowe standardy w dziedzinie lotnictwa rekreacyjnego.

źródło: www.lisa-airplanes.com
tłumaczenie: Paweł Zabkiewicz

XVII Międzynarodowe Targi Obrabiarek, Narzędzi i Urządzeń do Obróbki Materiałów EUROTOOL i IV Targi Obróbki, Łączenia i Powlekania Blach BLACH-TECH-EXPO odbędą się w połowie października (16-18.10.) na terenach Targów w Krakowie.

Poprzednia edycja tych renomowanych targów zgromadziła ponad czterysta firm z całego świata m.in. z Austrii, Czech, Holandii, Korei Południowej, Niemiec, Słowacji i Szwajcarii. Wystawę odwiedziło blisko siedem tysięcy osób.
W ubiegłym roku jedną z nowości była Strefa Kooperacji Przemysłowej, zorganizowana z myślą o umożliwieniu znalezienia potencjalnych klientów wszystkim zainteresowanym.
Nowością tegorocznej edycji Targów jest Salon Technologii CAx, którego tematyka ma objąć kompletny obszar technologii i narzędzi do komputerowego wspomagania prac inżynierskich. Towarzyszyć mu będzie XI Forum Inżynierskie Stowarzyszenia ProCAx (cz. II).
Podczas tegorocznych Targów EUROTOOL i BLACH-TECH-EXPO uczestnicy będą mogli skorzystać ze Strefy Wiedzy oraz Strefy Kariery. Pierwsza z nich jest specjalnie wydzielonym, ogólnodostępnym miejscem przeznaczonym na pokazy, seminaria i promocję firm. Każdy wystawca ma możliwość pokazania produktu lub technologii szerokiej grupie odbiorców. Dzięki dostępności wyposażenia audiowizualnego w Strefie Wiedzy można zorganizować zarówno wykład, szkolenie, jak i branżową dyskusję. Natomiast Strefa Kariery przeznaczona jest dla tych, którzy  poszukują wykwalifikowanych pracowników (wystawcy) oraz dla tych, którzy szukają zatrudnienia w branży (zwiedzający). Promocja Strefy na wyższych uczelniach technicznych powoduje ogromne zainteresowanie udziałem w Targach najzdolniejszych studentów i absolwentów.

Więcej na www.eurotool.krakow.pl oraz www.blachtech.pl

W marcu roku bieżącego spółka energetyczna Altaeros Energies wywodząca się z uczelni amerykańskiej MIT, zademonstrowała prototyp turbiny wiatrowej unoszącej się w powietrzu i służącej do produkcji energii na wysokości.

Altaeros

Mierzący 10 m średnicy prototyp turbiny AWT (Airborne Wind Turbine) przeszedł pomyślne testy w Loring Commerce Center w Limestone w stanie Maine. W jego budowie brała także udział firma Doyle Sailmakers z Massachusetts. W ramach przeprowadzonych prób turbina w cyklu automatycznym wzniosła się na wysokość ponad 100 m, następnie na tej wysokości wyprodukowała energię elektryczną, po czym samodzielnie wylądowała na ziemi.


Dzięki wynalezieniu interferencyjnej litografii laserowej stało się możliwe trójwymiarowe drukowanie małych obiektów w skali nanometrycznej. Taka niezwykle precyzyjna drukarka została zbudowana przez naukowców z Politechniki Wiedeńskiej. Dodatkową zaletą drukarki jest bardzo duża szybkość drukowania w porównaniu z innymi urządzeniami tego typu. Wynalazek otwiera pole do całego szeregu nowych zastosowań, m.in. w medycynie.


3D_druk
Wydruk ma długość ok. 285 µm

Drukarka wykorzystuje żywicę w stanie ciekłym, która jest utwardzana dokładnie w miejscu zogniskowania się wiązek laserowych. Ten centralny punkt jest sterowany za pomocą zespołu ruchomych luster i po jego przejściu w żywicy pozostaje warstwa spolimeryzowanego stałego materiału o szerokości kilkuset nanometrów. Wysoka rozdzielczość modelowania pozwala na tworzenie misternych konstrukcji z odwzorowanymi najdrobniejszymi szczegółami.