24 marca 2023

News1


Rozwój bezzałogowych statków powietrznych i regulacje prawne z tym związane torują drogę latającym samochodom. Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa zatwierdziła możliwość lotu bezzałogowego.

terrafugia tf-x rendering 35logo

Znana z projektów latających samochodów firma Terrafugia wykorzystała tę możliwość projektując pojazd, który nie tyle jest latającym samochodem, co sprawnie poruszającym się po drogach lekkim samolotem. Można nim dojechać z garażu do lądowiska, a następnie kontynuować podróż w powietrzu. Ma on zasięg około 500 mil i może rozwijać prędkość podróżną 200 mil na godzinę czyli ponad 320 km/h.  Maszyna może poruszać się w warunkach i na pułapach dozwolonych dla samolotów ultralekkich. Przewiduje się bardzo uproszczone wydawanie uprawnień dla pilotów takich pojazdów. Maszynę głównie prowadzić będzie automatyczny pilot. Urządzenie ma mieć również funkcję unikania złej pogody.

www.terrafugia.com


Grafen to materiał składający się z cząstek węgla o grubości atomu. Podobny materiał syntetyczny opracowano na uniwersytecie w Luksemburgu. Zamiast siatki atomów węgla składa się on z nanokryształów półprzewodnikowych.

sztuczny grafen

Zarówno kształt jak i charakterystykę materiału można dostosować do konkretnych zadań. Przewiduje się, że uzyskanie nowego materiału będzie tańsze niż w przypadku grafenu.
– Samoorganizujące się nanokryształy półprzewodnikowe o strukturze plastra miodu niosą ogromny potencjał. Otwierają możliwości uzyskania szerokiej gamy materiałów o zmiennej geometrii i nanowłaściwościach – mówiła dr Etferpi Kalesaki, jedna z osób – twórców rozwiązania.

www.uni.lu


W Instytucie Technologicznym Massachusetts MIT opracowano żarówkę opartą o tradycyjny drut wolframowy, której wydajność czterokrotnie przewyższa diody elektroluminescencyjne LED.

MIT-Efficient-Incandescents 0

Urządzenie wykorzystuje filtr fotoniczny z tlenków metali, który przepuszcza tylko światło widzialne. Światło to, w przeciwieństwie do pochodzącego z innych źródeł, ma pełne spektrum światła widzialnego. Emitowane przez żarnik promieniowanie podczerwone i ciepło wykorzystywane jest do  ponownego zasilania urządzenia. Filtr, składający się głównie z warstw krzemionki i tlenku tantalu, może mieć zastosowanie również w generatorach fotowoltaicznych i wszędzie tam, gdzie celowe jest przechwytywanie i ponowne wykorzystywanie fal świetlnych o określonej częstotliwości.  

news.mit.edu


Od 14 marca ruszają zgłoszenia do drugiej edycji KOnkursu KOnstrukcji Studenckich, organizowanego przez Niezależne Zrzeszenie Studentów – KOKOS 2016. Ma on na celu wyłonienie pięciu najlepszych konstrukcji stworzonych przez studentów polskich uczelni technicznych.

Misją konkursu jest przede wszystkim zwiększenie komercjalizacji konstrukcji studenckich, a także integrowanie środowisk naukowych z przemysłowymi.
Projekt podobnie jak w roku ubiegłym cieszy się sporym zainteresowaniem młodych konstruktorów w całym kraju, a laureaci zeszłorocznej edycji odnoszą sukcesy na skalę międzynarodową: AGH Space Systems zwyciężył sześćdziesiąt zespołów w międzynarodowym konkursie CanSat Competition w Teksasie, organizowanym przez NASA, a studenci należący do KN Pojazdów i Robotów Mobilnych, przy Politechnice Wrocławskiej w prestiżowych zawodach Smart Moto Challenge w Moskwie i Barcelonie, zdobyli kolejno I i III miejsce.


Stu czterdziestu uczestników z siedemdziesięciu pięciu firm wzięło udział w pierwszej konferencji TOP automotive 2015, która odbyła się w dniach 9-11 grudnia w Serocku, k. Warszawy.

 top-automotive

Na licznych prezentacjach przedstawiano m.in.: analizę procesu produkcyjnego (popartą licznymi przykładami), korzyści płynące z audytów w przemyśle motoryzacyjnym, metodologię audytu procesu i World Class Manufacturing (którego główną ideą jest brak strat, awarii, defektów i wypadków) oraz wymagania systemu jakości dla dostawców GM, opartego na systemach Quality System Basics i Built in Quality Supply based, który obowiązywać będzie od 01.01.2016 r. Wśród prezentujących byli eksperci z Volkswagen Polska, FCA Group Purchasing Poland oraz General Motors Manufacturing Poland. Goście konferencji mogli zapoznać się także z historią motoryzacji „w pigułce”. Trzeciego dzień konferencji uczestnicy mieli do dyspozycji wszystkich prelegentów, z którymi wspólnie szukali odpowiedzi na najbardziej nurtujące ich pytania i wyzwania, z jakimi przychodzi im zmierzyć się na co dzień. Partnerem strategicznym konferencji była niemiecka organizacja szkoleniowa VDA QMC. Organizator TOP automotive – firma Team Prevent Poland już teraz zaprasza na drugą edycję konferencji, która zaplanowana jest na 7-9 grudnia 2016 roku we Wrocławiu.

Szczegóły już wkrótce na stronie:
www.topautomotive.pl