25 kwietnia 2024


Rozbiliśmy dwa modele, lecz ten właściwy ostał się i mamy nadzieję, że dożyje starości na emeryturze w muzeum lotnictwa w Krakowie. Jak proste jest to rozwiązanie widać na załączonych fotografiach. Po prostu skrzydełko zawieszone na modelu na ułożyskowanej osi. Na tej osi, związanej ze skrzydełkiem, zawieszony jest serwomechanizm wychylający klapki sterujące, umieszczone na krawędzi spływu skrzydełka. Skrzydełko łączy się z modelem jedynie poprzez ową oś obrotu, zaś moment niezbędny do jego wychylania (a więc wytwarzania siły nośnej) wytwarzany jest przez owe klapki. W tym miejscu przypomnijmy, że siła nośna wytwarzana przez skrzydełko musi być usytuowana za jego osią obrotu, gdyż właśnie to zapewnia niezależność owej siły od kąta natarcia, przy którym model lata i jego konfiguracji (wychylenie klap, zmiana ciągu silnika, itp.). Rozwiązanie zastosowane w modelu (klapki usytuowane na krawędzi spływu skrzydełka) jest eleganckie i sprawdzone, lecz mogą być także inne, alternatywne rozwiązania kształtu i usytuowania klapek. Rozwiązania te pozwalają praktycznie dowolnie kształtować podstawowe parametry pracy skrzydełka, a w tym tak zasadnicze jak poziom i gradienty sił wyczuwane przez pilota. Przykładowe rozwiązania przedstawione są na rysunkach obok, zaczerpniętych z opisu do zgłoszenia patentowego. Nie wyczerpują one wszystkich możliwości, lecz wskazują, że rozwiązanie ma niezwykle cenną zaletę. Funkcjonuje nie w sposób „wynikowy”, dla ograniczonego zakresu parametrów, lecz pozwala te parametry praktycznie dowolnie kreować. I przede wszystkim:

  • naprawdę działa;

  • w praktycznej realizacji może być nawet prostsze niż przy konwencjonalnym sterowaniu sterem odległym nieraz o parędziesiąt metrów od pilota;

  • w zakresie szczegółowych rozwiązań konstrukcyjnych stosujemy znane i wykorzystywane od dziesiątków lat rozwiązania.

Co do tego ostatniego punktu, jako przykład porównywalny pod względem prostoty i typowości rozwiązań można podać sterowanie przy pomocy klapki wywarzającej steru wysokości (lub usterzenia płytowego) konwencjonalnego samolotu. Różnica bardziej w funkcji niż w praktycznym rozwiązaniu.

Rysunek_Page_1 Rysunek_Page_2 Rysunek_Page_3
Rysunek_Page_4 Rysunek_Page_5 Rysunek_Page_6
Rysunek_Page_7    

Przykładowe rozwiązania kształtu i usytuowania klapek; rysunki z opisu do zgłoszenia patentowego