19 kwietnia 2024



JJS Design
Jaki jest skład osobowy grupy JJS Design „stojącej” za koncepcją nowego motocykla? I za co odpowiadają przy pracach nad realizacją nowych projektów jej członkowie? JJS Design to założone w 2006 roku przez J. Jacka Synakiewicza biuro projektowe, ale też i nieformalna grupa ludzi wierzących w powodzenie projektu, jakim jest realizacja nowego motocykla.
– Tę grupę tworzy moja żona Irena, zajmująca się finansami i logistyką, córka Iwona, studentka architektury. Rozpoczyna pracę nad projektem dyplomowym Ośrodka Badawczo Rozwojowego Przemysłu Motocyklowego. Lokalizację Ośrodka planujemy na terenie parku technologicznego w Kwidzynie (ten na razie całkowicie studialny projekt, wraz z obecnie realizowanym w Mielcu przez Pana Zbysława Szwaja –właściciela „Leopard Automobile” – Ośrodkiem Badawczo

jss2_5

Rozwojowym Przemysłu Motoryzacyjnego ma zobrazować możliwy do realizacji system wspomagania i rozwoju polskich firm działających w przemyśle motoryzacyjnym). Syn Tadeusz, z wykształcenia filozof. Z zamiłowania motocyklista, pomaga w strategii, logistyce, jest autorem naszej strony i forum internetowego, a także zajmuje się grafiką komputerową i fotografią – wymienia założyciel JJS Design.
J. Jacek Synakiewicz nie zapomina też o osobach spoza klanu, bez których przedsięwzięcie trudno byłoby realizować. Tomasz Krawczyński odpowiada za renderingi i animacje komputerowe. Michał Kowalski, student architektury i oczywiście motocyklista, współpracuje w zakresie designu. Ryszard Czeszejko-Sochacki, właściciel firmy „Cesmex” wyposażonej w najnowszej generacji obrabiarki CNC, jest wykonawcą prototypowego silnika. Krzysztof & Marek „THRESHER” to zamiłowani motocykliści, a zarazem fachowcy od budowy ramy motocykla. Krzysztof Bandosz, motocyklista i elektryk samochodowy, to autor pomysłu usprawniającego system zasilania silnika. Wojciech Modzelewski, właściciel firmy „łożyska Ślizgowe”, motocyklista, współpracuje przy opracowaniu systemu łożyskowania i smarowania układu korbowego. Idea stworzenia polskiego jednośladu i motocyklizm w ogóle, połączyły nas w jedną rodzinę – śmieje się J.Jacek Synakiewicz.

Tajemnice JJ2S
Na rysunku 1 przedstawiono przekrój dwusuwowego, chłodzonego powietrzem silnika spalinowego typ JJ2S o zapłonie iskrowym i bezpośrednim wtrysku mieszaniny paliwowo-powietrznej. Silnik spalinowy zawiera jeden cylinder roboczy 1 z tłokiem 2 poruszającym się wewnątrz cylindra 1 ruchem postępowo – zwrotnym.

jss2_silnik_9
Przekrój ekologicznego dwusuwowego, chłodzonego powietrzem silnika spalinowego

typ JJ2S o zapłonie iskrowym i bezpośrednim wtrysku mieszaniny paliwowo-powietrznej

Silnik może w innych przykładach wykonania być zestawiony z większej ilości cylindrów, w dowolnym układzie. Tłok 2 zamocowany jest za pośrednictwem sworznia tłokowego 3 do korbowodu 4 osadzonego obrotowo na czopie korbowym 5 wału korbowego 6. Układ korbowy silnika, gładzie cylindra 1 jak i gładzie komory wstępnego sprężania 23 smarowane są ciśnieniowo i rozbryzgowo za pomocą systemu nie pokazanego na rysunku. Silnik zawiera układ zasilania w postaci króćca dolotowego powietrza 7, zaopatrzonego w przepustnicę powietrza 8 i wtryskiwacz mieszaniny paliwowo – powietrznej 9. Wtryskiwacz ten zintegrowany jest ze świecą zapłonową 10 i elektrycznym układem zapłonowym, nie pokazanym na rysunku. Świeca zapłonowa 10 osadzona jest w pokrywie 11 cylindra 1. W kadłubie cylindra 1 utworzony jest kanał wylotowy 12 oraz kanały przepłukujące 13. Ilość kanałów jest zależna od przyjętego systemu przepłukiwania cylindra. Tłok 2 silnika wyposażony jest w znane pierścienie uszczelniająco-zgarniające 14 współpracujące z gładzią wewnętrznej powierzchni cylindra 1. Tłok 2 silnika posiada ponad denkiem wyprowadzoną do góry tuleję 15, w której utworzone jest okno kanału wylotowego 16 oraz okna kanałów przepłukujących 17. W ścianie tulei 15, w innym przykładzie wykonania może być utworzonych więcej okien 16 i 17. Świeca zapłonowa 10 umiejscowiona jest w dnie trzona 11, uformowanego wewnątrz cylindra 1 i będącego częścią pokrywy 18 cylindra 1. Trzon 11 od strony wnętrza cylindra 1 ma postać występu w kształcie walca, skierowanego od pokrywy 18 w kierunku do wnętrza cylindra. Od strony pokrywy 18 cylindra, trzon 11 ma postać gniazda w którego dnie zamontowany jest zespolony bezpośredni wtryskiwacz mieszaniny paliwowo – powietrznej 9 ze świecą zapłonową 10 . Elektrody robocze świecy zapłonowej 19 znajdują się w przestrzeni roboczej cylindra 1. We wnętrzu cylindra, zewnętrzna walcowa powierzchnia trzona 11 współpracuje z wewnętrzną powierzchnią tulei 15 tłoka 2... Styk obu tych powierzchni uszczelniony jest pierścieniem uszczelniającym 20, ułożonym w obwodowym rowku trzona 11. W innym przykładzie wykonania styk obu tych powierzchni może być uszczelniony większą liczbą pierścieni uszczelniających i zgarniających. W innym przykładzie wykonania, pierścienie mogą być ułożone w rowkach tulei. Tłok 2 współpracuje z wewnętrzną gładzią cylindra 1. Styk obu tych współpracujących powierzchni uszczelniony jest dwoma pierścieniami uszczelniająco – zgarniającymi ułożonymi w obwodowych rowkach tłoka 2. W innych przykładach wykonania tych pierścieni uszczelniających może być inna liczba lub też mogą one być ułożone w obwodowych rowkach cylindra 1.