19 kwietnia 2024



Komora robocza cylindra 1 silnika, gdzie realizuje się proces sprężania i wybuchowego spalania mieszanki paliwowo – powietrznej, ograniczona jest w trakcie suwu pracy i przepłukiwania denkiem tłoka 2, wewnętrzną powierzchnią ścian tulei 15 oraz dnem trzona 11 z wtryskiwaczem mieszaniny paliwowo – powietrznej 9 i elektrodami świecy zapłonowej 19. W cylindrycznej ścianie tulei 15, w górnej jej części umiejscowione są okna kanałów przepłukujących 17 i okno 16 kanału wylotowego 12. W położeniu końca suwu pracy i pełnego przepłukiwania, okno wylotowe 16 znajduje się w miejscu otworu wylotowego 12, zaś okna 17 kanałów przepłukujących znajdują się w miejscu zakończenia kanałów przepłukujących wykonanych w cylindrze 1 i dodatkowo jedno z okien kanałów przepłukujących 13 znajduje się w miejscu otworu wylotowego z króćca dolotowego powietrza 7. Wylot króćca dolotowego powietrza 7 zamknięty jest zaworem membranowym jednokierunkowym 21. W innych przykładach wykonania, w cylindrze może być więcej wylotów króćców dolotowych i więcej niż jeden wlot kanału wylotowego. Tuleja 15 tłoka 2 posiada zamocowany w górnej części kołnierz 22 w postaci pierścienia o płaszczyźnie prostopadłej do osi symetrii tłoka 2 oraz jego tulei 15. Wewnętrzna średnica kołnierza 22 odpowiada zewnętrznej średnicy tulei 15 tłoka 2 i ten kołnierz 22 zgodnie z ruchem tłoka 2 i tulei 15 porusza się ruchem postępowo – zwrotnym w komorze wstępnego sprężania 23, której kształt przekroju płaszczyzną zgodną z płaszczyzną kołnierza 22, odpowiada kształtowi tego kołnierza 22. Komora wstępnego sprężania ma więc przekrój odpowiadający kształtowi kołnierza 22 oraz wysokość odpowiadającą co najmniej wartości skoku tłoka 2. Komora wstępnego sprężania 23 połączona jest z otworem wylotowym króćca dolotowego powietrza 7 poniżej kołnierza 22 ustawionego w najniższym możliwym położeniu tłoka 2. Jak to pokazano na rysunku 1, na drodze powietrza z króćca dolotowego powietrza 7 pod kołnierz 22, znajduje się zawór jednokierunkowy 21 typu membranowego. Komora wstępnego sprężania 23 jest zamknięta od góry, lecz jej przestrzeń 24 ponad kołnierzem połączona jest z komorą korbową 25 silnika za pośrednictwem przewodu 26. Na rysunku 2 przedstawiono kolejne fazy pracy silnika wyposażonego we wtryskiwacz mieszanki paliwowo-powietrznej, gdzie rysunek 2a pokazuje położenie tłoka tuż po zamknięciu okna wylotowego w chwili wtrysku paliwa przez wtryskiwacz do przestrzeni roboczej cylindra, rozpoczęcie sprężania tworzącej się mieszanki paliwowopowietrznej w przestrzeni roboczej cylindra i jednoczesne pełne zasysanie powietrza do komory wstępnego sprężania z króćca dolotowego poprzez w pełni otwarty jednokierunkowy zawór membranowy. Rysunek 2b pokazuje położenie tłoka przed górnym, martwym położeniem w chwili zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze sprężania. Po przejściu tłoka przez górne martwe położenie rozpoczyna się suw pracy. Jednocześnie rozpoczyna się sprężania powietrza w komorze wstępnego sprężania, przy zamykającym się jednokierunkowym zaworze membranowym. Rysunek 2c pokazuje położenie tłoka w chwili, tuż po otwarciu kanału wylotowego, czyli w końcu suwu pracy i początku wylotu spalin, przy jednoczesnym dalszym sprężaniu powietrza w komorze wstępnego sprężania. Rysunek 2d pokazuje położenie tłoka w dolnym, martwym położeniu w chwili pełnego wylotu spalin przez kanał wylotowy i pełnego przepłukiwania przestrzeni roboczej cylindra powietrzem przetłaczanym z komory wstępnego sprężania poprzez całkowicie otwarte kanały przepłukujące przy jednoczesnym rozpoczęciu zasysania powietrza do komory wstępnego sprężania z króćca dolotowego powietrza poprzez otwierający się jednokierunkowy zawór membranowy.

Motocykl JJS2 x4 500 – podstawowe parametry techniczne:

jss2_7

SILNIK
Typ: dwusuwowy, chłodzony cieczą i olejem;
Konfiguracja: silnik czterocylindrowy w układzie krzyżowym z hipocykloidalnym układem korbowym;
Rozrząd: podciśnieniowe zawory płytkowe; komory wstępnego sprężania o pojemności 2,4 x większej od pojemności skokowej cylindrów; wielokanałowy system przepłukiwania cylindrów; regulowane podciśnieniowo zawory na oknach wydechowych; przepłukiwanie cylindrów pod ciśnieniem czystym powietrzem;
Pojemność skokowa: 500 ccm
Średnica x skok tłoka: 56,4 x 50 mm
Moc maksymalna: 110 KM przy 8000 obr/min
Zasilanie: bezpośredni wtrysk paliwa z powietrzem systemu SYNERJECT; sterowanie centralnym mikroprocesorem
Smarowanie: z suchą miską olejową, zbiornik oleju o pojemności 4,5 l, pompa oleju wielosekcyjna napędzana silnikiem elektrycznym, sterowana centralnym mikroprocesorem;
Rozruch: elektryczny, zintegrowany z systemem smarowania silnika;
Alternator: 12 V
Zapłon: sterowany centralnym mikroprocesorem, świece zintegrowane z wtryskiwaczami

PRZENIESIENIE NAPĘDU
Silnik – sprzęgło: pas zębaty
Sprzęgło: wielotarczowe, suche
Skrzynia biegów: sześciostopniowa
Napęd tylnego koła: łańcuch o-ring

PODWOZIE
Rama: z rur stalowych
Zawieszenie przednie: teleskop upside-down 43 mm
Zawieszenie tylne: wahacz stalowy
Hamulec przedni: podwójny, tarczowy o średnicy 320 mm, zaciski sześciotłoczkowe
Hamulec tylny: tarczowy o średnicy 240 mm, zacisk dwutłoczkowy
Opony przód / tył: – 120/70 ZR 17” / 190/50 ZR 17”
Koła przód / tył: 3.50 x 17” / 5.50 x 17”

WYMIARY I MASY
Wysokość siedzenia: 800 mm
Rozstaw osi: 1341 mm
Kąt pochylenia główki ramy: 67°
Długość: 1955 mm
Szerokość: 640 mm
Wysokość: 1138 mm
Masa pojazdu w stanie suchym: 155 kg
Zbiornik paliwa: 24 l


Artykuł ukazał się w wydaniu 2 (02) Listopad 2007