(artykuł reklamowy)
Od pierwszego seryjnego pojazdu na świecie aż po dziś dzień Goodyear produkuje wysokiej jakości opony dla prawie wszystkich znanych producentów samochodów. Jest to możliwe dzięki precyzyjnie pracującemu parkowi maszynowemu.
Firma należy do pionierów historii motoryzacji. A jednak to nie opony były pierwszymi produktami przedsiębiorstwa z Ohio. Pod koniec XIX wieku samochody były egzotycznymi produktami niszowymi, dlatego też założyciele firmy zaczęli od produkcji opon dla rowerów i dorożek oraz innych wyrobów z gumy, takich jak węże strażackie.
Gdy na początku XX wieku automobile zaczęły swoją passę, firma Goodyear miała w tym swój niemały udział: Henry Ford wyposażył pierwszy seryjny samochód, Model T, w opony firmy Goodyear Tire & Rubber Company. Produkując opony dla pierwszych pojazdów Daimlera, firma Goodyear ugruntowała swoją pozycję na rynku międzynarodowym i w 1916 roku stała się największym producentem opon na świecie.
Już w roku 1912 przedsiębiorstwo rozpoczęło swoją działalność także w Europie, a w 1966 założyło w niemieckim Philippsburgu największy zakład produkcji opon poza obszarem USA. Dziś w Philippsburgu 900 pracowników produkuje w trybie czterozmianowym każdego dnia 19 000 opon, siedem dni w tygodniu. Sześćdziesiąt procent z nich jest przeznaczonych na pierwsze wyposażenie dla nowych samochodów. Do klientów Goodyear należą prawie wszystkie duże marki samochodów osobowych i ciężarowych. Ponieważ specyfikacje opon poszczególnych producentów samochodów są bardzo różne i nie pozostawiają miejsca na odchylenia w produkcji, firmy te wymagają bardzo wysokiego poziomu jakości. W produkcji opon Goodyear precyzja jest zatem nieodzowna. Proces powstawania opony zaczyna się od nałożenia pierwszej hermetycznej warstwy tkaniny na bęben maszyny produkcyjnej. Następnie maszyna dodaje na tę warstwę druty stalowe. Tak zwana stopka trzyma oponę w feldze. Po przechyleniu bębna nakładane są dalsze warstwy, które są następnie wulkanizowane w aluminiowej formie, w której zostaje wytłoczony widoczny później profil opony. Ponieważ cały proces produkcji jest zmechanizowany, precyzyjnie działające maszyny produkcyjne są niezbędne w celu zagwarantowania wymaganych tolerancji. Dlatego też konieczne jest dokładne zestrojenie ze sobą wszystkich komponentów instalacji współpracujących w procesie produkcji, takich jak maszyny, transportery czy wyposażenie podajników. Niedokładności mogłyby prowadzić do niepożądanych odchyłek wymiaru, a w najgorszym przypadku do przerw w produkcji. Aby tego uniknąć, specjaliści Goodyear z zakresu konserwacji rejestrują trakerem Vantage firmy FARO dokładną pozycję części maszyn oraz ich pozycję względem siebie.
Oprócz pewności i bezpieczeństwa produkcji, precyzyjne wyregulowanie maszyn ma również istotny wpływ na właściwości produktu końcowego. Jakość, zachowanie opon podczas jazdy i ich stabilność w zakrętach są odpowiednie tylko wtedy, gdy wszystkie komponenty idealnie ze sobą współpracują. Dla Cana Coskuna, pracującego w zakładzie Philippsburg jako specjalista ds. konserwacji i planista konserwacji, precyzja trakera laserowego to gwarancja wysokiej jakości produkcji i satysfakcji klientów: „Klient końcowy może pośrednio „odczuć” wpływ trakera laserowego. Najmniejsze odchylenie w produkcji odbija się wyczuwalnie w zachowaniu opony na drodze”.
Po tym, jak trakery laserowe FARO sprawdziły się w innych warsztatach Goodyear, są one stosowane od 2005 roku również w Philippsburgu, w tym od 2013 roku najnowszy model – traker laserowy Vantage firmy FARO. Oprócz wysokiej dokładności Can Coskun ceni sobie również oszczędność czasu, którą umożliwia system pomiarowy. Za pomocą trakera czas montażu i ustawiania nowej maszyny można skrócić nawet o tydzień. Traker laserowy umożliwia również usuwanie usterek występujących z powodu niedokładnie wyregulowanych komponentów instalacji. W ten sposób zdołano w ciągu jednego dnia wyeliminować nieprawidłowe działanie maszyny produkcyjnej poprzez pomiar
i ponowną regulację. Dla Cana Coskuna traker laserowy FARO to idealny instrument pomiarowy do zastosowań w konserwacji i utrzymaniu ruchu parku maszynowego Goodyear. Można zacząć z niego korzystać szybko i uniwersalnie, a obsługa całkiem prosta. Ponadto instrument ten zapewnia oszczędność czasu i jest niezwykle precyzyjny.
Goodyear Dunlop Tires Germany GmbH
Goodyear Dunlop Tires Germany GmbH należy do działającego globalnie producenta opon Goodyear. Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica to pięć silnych marek tego producenta, które świadczą o niezależnej kompetencji produktowej. Około 7400 pracowników przedsiębiorstwa produkuje w łącznie sześciu zakładach wytwórczych w Niemczech około 30 milionów opon rocznie. W zakładzie w Philippsburgu każdego dnia wytwarzanych jest 19 000 opon dla wymagającej branży motoryzacyjnej.
www.goodyear.eu