(artykuł reklamowy)
Firma FARO jest najbardziej zaufanym dostawcą technologii pomiarowych 3D na świecie. Opracowuje i sprzedaje wspomagane komputerowo urządzenia do wykonywania pomiarów i obróbki obrazu oraz przeznaczone do nich oprogramowanie. Grupa McLaren z siedzibą w brytyjskim Woking (Surrey) to szybko rozwijająca się firma, do której należy zespół Vodafone McLaren Mercedes uczestniczący w zawodach Formuły 1.
Bolid Formuły1 zespołu Vodafone McLaren Mercedes
Początki współpracy
Etap badań i rozwoju jest bardzo ważny, a w procesie montażu i produkcji konieczne jest przełożenie jego wyników na produkty spełniające rygorystyczne wymogi jakościowe. Wyzwanie polega na tym, aby na podstawie skomplikowanych form opracowanych w systemach CAD wyprodukować elementy nie tylko zachowujące dokładność wymiarową, ale spełniające także rygorystyczne kryteria wagowe i wytrzymałościowe.
Andrew Tagg, regionalny kierownik ds. rynku brytyjskiego w firmie FARO: „Pierwsze ramię FaroArm trafiło do działu kontroli kompozytów, a po nim dostarczyliśmy głowicę skanującą, która po zamontowaniu na ramieniu umożliwia wykonywanie pomiarów bezkontaktowych. Dzięki niej użytkownik może skanować powierzchnię wzornika, rejestrując miliony punktów. (…)
Na podstawie tej chmury danych powstaje kolorowa mapa odchyleń, dzięki której operator może łatwo porównać element z modelem CAD. W uproszczeniu można powiedzieć, że zielone fragmenty chmury mieszczą się w granicach tolerancji. Czerwona barwa na mapie kolorów oznacza nadmierną ilość materiału, a barwa niebieska — ilość zbyt małą. (…) Jak można się domyślić, nie tylko przyspieszyło to proces kontroli, ale wprowadziło nowy rząd dokładności. Tak naprawdę ostrożność nie poprawia precyzji, a wręcz przeciwnie. (…) Następnym etapem współpracy było zastosowanie ramienia pomiarowego FARO Gage w warsztacie mechanicznym. Urządzenie umożliwia również szybkie porównywanie wymiarów części z pierwotnym rysunkiem. Pomiary wykonywane są metodą kontaktową przy użyciu kulistej głowicy pomiarowej, dzięki której można sprawdzać wymiary geometryczne w układzie 3D. Dzięki możliwości szybkiego sprawdzenia obrabiarki lub zespołu maszyn, można wyeliminować wszystkie zatory występujące przy metodach tradycyjnych. (…) Naszym celem jest przyspieszenie procesu, szybsze osiąganie wyników. Proces, który mógłby trwać kilka godzin, teraz trwa kilka minut. Zamiast stert papieru wypełnionych liczbami, mamy dane w postaci graficznej, które można bardzo łatwo interpretować.”
Korzyści ze współpracy
Dzięki urządzeniom FARO grupa McLaren może m.in. skoncentrować się na jakości, ograniczyć ilość odpadów i przyspieszyć tworzenie prototypów.
„W zespole Vodafone McLaren Mercedes stale przesuwamy dotychczasowe granice. Jesteśmy dumni z szybkości i wydajności obecnych procedur produkcyjnych i montażowych, a produkty FARO pozwalają nam jeszcze bardziej przyspieszyć te procesy, a także zadbać o odpowiednią wierność odtwarzania i precyzję.” |
Alex Smith, dyrektor ds. jakości w McLaren Racing |
Wymierną korzyścią dla firmy FARO są opinie i komentarze klienta, który działa na granicy możliwości obecnych technologii. Jonathan Neale, dyrektor generalny zespołu McLaren Racing, mówi: „Pracujemy w środowisku, które wymaga niezwykle wysokiej precyzji i optymalnego zarządzania czasem. Dlatego nadzwyczaj ważna jest możliwość korzystania z bardzo dokładnych systemów pomiarowych i kontrolnych, które gwarantują 100-procentową precyzję w dynamicznych procesach produkcji i montażu. (…) W zespole Vodafone McLaren Mercedes jesteśmy dumni z szybkości i wydajności obecnych procedur produkcyjnych i montażowych, ale produkty FARO pozwolą nam jeszcze bardziej przyspieszyć te procesy, a także zadbać o odpowiednią wierność odtwarzania i precyzję.”
Bardzo dokładne systemy pomiarowe i kontrolne firmy FARO gwarantują 100-procentową precyzję w dynamicznych procesach produkcyjnych i montażowych
Alex Smith, dyrektor ds. jakości w McLaren Racing: „Urządzeń FARO używamy do wielu celów. Przede wszystkim służą nam do kontroli jakości — dzięki nim części są zgodne ze specyfikacją projektową i przeznaczeniem. Urządzeń tych używamy do kontroli elementów zarówno z włókien węglowych, jak i metalowych, a także wzorników i form służących do produkcji elementów z włókien węglowych. W zasadzie chodzi o wszystkie części, którymi się zajmujemy. (…)
Skanowanie powierzchni wzornika — rejestrowanie milionów punktów przy użyciu ramienia FARO Edge ScanArm
Jeśli w elementach wykryjemy wady, możemy poinformować o nich dział produkcji i przyjrzeć się metodom projektowania i wytwarzania takich elementów, co pozytywnie wpływa na końcowy wynik. (…) Ponadto, używamy ramienia FaroArm w tunelu aerodynamicznym oraz w modelarni, gdzie przed przekazaniem modeli do tunelu sprawdzamy ich zgodność ze wszystkimi specyfikacjami. (…) Jeśli chodzi o aspekt analityczny, intensywnie pracujemy z danymi wygenerowanymi przez urządzenia FARO, sprawdzając, co mówią o naszych elementach. Analizujemy te dane i wyznaczamy trendy w celu badania jakości naszych procesów produkcyjnych, a to z kolei daje nam skuteczne sprzężenie zwrotne z fazą projektowania. Dzięki temu możemy rozmawiać z projektantami o tolerancjach i wspólnie zastanawiać się, jak – już za pierwszym razem – wyprodukować właściwy element i zapewnić wysoką jakość części. (…) Od lat ściśle współpracujemy z firmą FARO i razem wykonaliśmy sporo prac rozwojowych. Nasze opinie i komentarze uwzględniono przy tworzeniu kilku nowych wersji oprogramowania. To bardzo owocna współpraca”.
Grupa McLaren Racing, utworzona w 1963 roku, jest jednym z najbardziej utytułowanych i innowacyjnych zespołów w wyścigach Formuły 1, tworzących jedne z najbardziej rozpoznawalnych bolidów w historii tej dyscypliny. Około 90 procent elementów bolidu F1 jest poddawanych modyfikacjom konstrukcyjnym w trakcie sezonu — szybkość, precyzja i jakość mają tu więc zasadnicze znaczenie. Zespół Vodafone McLaren Mercedes był już klientem firmy FARO od niemal 10 lat, gdy w maju 2010 roku podpisano nową umowę o partnerstwie. Obecnie FARO jest dla Grupy McLaren oficjalnym dostawcą systemów pomiarowych, obejmujących ramiona FARO Edge i FARO Gage, głowicę skanującą FARO do pomiarów bezkontaktowych oraz oprogramowanie CAM2 Measure 10, które obecnie umożliwia pracę z chmurami punktów. |
Andrew Tagg: „Nasze systemy pomagają w znacznym ograniczeniu odpadów i umożliwiają zespołowi McLaren Racing sprawne tworzenie nowych konstrukcji. Szybkie tempo prac jest niezbędne, ponieważ oni stale tworzą coś nowego — czy chodzi o prototyp do testów w tunelu aerodynamicznym, czy o gotową część do zamontowania w bolidzie. Gdyby taki element trzeba było zmierzyć tradycyjnym urządzeniem, w procesie pojawiłyby się dodatkowe opóźnienia. (…) Odkąd nawiązaliśmy współpracę, pomagamy zespołowi McLaren Racing w różnych obszarach, w tym podczas przygotowań do testów w tunelu aerodynamicznym.
Vodafone McLaren Mercedes w pit stopie
Ramię FaroArm pozwala ustawić konstrukcję nośną (tzw. „spine”) bolidu jako bazę pomiarową oraz umożliwia bieżący cyfrowy odczyt wartości w celu precyzyjnego umiejscowienia elementów na tej konstrukcji. Zapewnia to większą szybkość i dokładność, a także elastyczność, ponieważ części można poprawiać i dopasowywać zgodnie z precyzyjnie określonymi współrzędnymi. (…) Zajmujemy się również dynamiką pojazdów i platformami testowymi, a nasze produkty są też używane w McLaren Automotive. (…) Na pewno pomogli nam w rozwoju oprogramowania. Ich niesamowicie trafne uwagi i komentarze doprowadziły do usprawnień wielu funkcji, np. skrótów do często używanych operacji.”
Cztery najważniejsze korzyści ze współpracy Dyrektor ds. jakości w McLaren Racing, Alex Smith: 1 Kontrola jakości „Przede wszystkim urządzenia FARO służą nam do kontroli jakości — dzięki nim części są zgodne ze specyfikacją projektową i przeznaczeniem”. 2 Zwiększenie możliwości produkcyjnych „Analizujemy te dane i wyznaczamy trendy w celu badania jakości naszych procesów produkcyjnych, a to z kolei daje nam skuteczne sprzężenie zwrotne z fazą projektowania”. 3 Szybkie tworzenie prototypów Szybka ocena cech elementów w tunelu aerodynamicznym za pomocą urządzeń FARO przyspiesza pracę i obniża koszty. 4 Szybkość i elastyczność Ramię FaroArm pozwala ustawić konstrukcję nośną (tzw. „spine”) bolidu jako bazę pomiarową oraz umożliwia bieżący cyfrowy odczyt wartości w celu precyzyjnego umiejscowienia elementów na tej konstrukcji. |
Alex Smith: „Musimy na bieżąco śledzić najnowsze osiągnięcia, ponieważ jako firma stosująca zaawansowane rozwiązania techniczne stale przesuwamy dotychczasowe granice. W miarę jak stosowane przez nas kształty stają się coraz bardziej skomplikowane i coraz trudniejsze do pomiaru przy użyciu tradycyjnych metod, chcemy, aby firma FARO dostarczała nam nowych rozwiązań. (…) Wiem, że zawsze otrzymam najnowsze produkty FARO, i wiem także, że ich producent równie chętnie testuje swoje najnowsze rozwiązania w tak trudnych warunkach.”
Przyszłość
Podsumowanie
Zespół Vodafone McLaren Mercedes był już klientem firmy FARO od niemal 10 lat, gdy w maju 2010 roku podpisano nową umowę o partnerstwie. Obecnie FARO jest dla Grupy McLaren oficjalnym dostawcą systemów pomiarowych, obejmujących ramiona FARO Edge i FARO Gage, głowicę skanującą FARO do pomiarów bezkontaktowych oraz oprogramowanie CAM2 Measure 10, które obecnie umożliwia pracę z chmurami punktów.
http://europe.faro.com.pl