30 kwietnia 2024


Jednym z problemów transportu lotniczego, zarówno w sferze cywilnej, jak i wojskowej, jest generowany przez statki powietrzne hałas.

News 1 Owl serrations min 1 thumb

Zespoły profesora Christopha Brueckera z Uniwersytetu Londyńskiego i Richarda Olivera z BAE System opracowują sprawne i ciche rozwiązania skrzydeł oraz wirników inspirując się mikrostrukturami występującymi na piórach skrzydeł sów. Badane są przepływy i przeprowadzana kontrola laminarna za pomocą krzywizny 3D ząbkowanych krawędzi czołowych skrzydeł.
Miniaturowe tzw. finlety krawędzi zmieniają kierunek przepływu, utrzymują przepływ dłużej i – co najbardziej zdziwiło naukowców – eliminują turbulencje. Zamiast wytwarzać zawirowania działają jak cienkie łopatki, zmieniając kierunek przepływu i optymalizując go. Na razie stworzono model cyfrowy. Następnym krokiem będzie budowa skośnego płata i jego próby w bezechowym tunelu aerodynamicznym. Wszystko wskazuje na to, że nastąpi nie tylko poprawa własności aerodynamicznych lecz również znaczne obniżenie generowanego przez statki powietrzne hałasu.

city.ac.uk