28 kwietnia 2024

 

powłoka antyoblodzeniowa

Mimo zabezpieczających powłok i stosowania specjalnych płynów, oblodzenie stanowi nadal poważny problem w transporcie lotniczym. Podczas dekady 1990-2000 odpowiadało ona za aż 12% katastrof. Oblodzenie potrafi poważnie  uszkadzać linie energetycznei ograniczać aż o 80% wydajność turbin wiatrowych.

Naukowcy z Uniwersytetu Houston, pracujący pod kierunkiem profesora inżynierii mechanicznej Hadi Ghasemiego, postanowili podejść do problemu inaczej niż dotąd. Analizowali pęknięcia warstwy lodu, prowadzące do jej oderwania. Przy czym brano pod uwagę utrzymanie trwałości oblodzonej powierzchni. Dotąd stosowane powłoki hydrofobowe nie są zbyt trwałe.

W rezultacie powstał materiał, którego powierzchnia może utworzyć powłokę o kontrolowanym, rozszerzającym się w płaszczyźnie horyzontalnej pękaniu osadzonej na niejwarstwy lodu, wykazując się przy tym wysoką trwałością. Zasada działania powłoki opiera się na mechanicznej niejednorodności materiału.

Przeprowadzono testy w zakładach Boeinga, stosując erozyjnydeszcz, działający na samolot przemieszczający się z prędkością 385 mil na godzinę. Testy potwierdziły doskonałe właściwości nowego materiału.

uh.edu