22 września 2019


We francuskich i niemieckich tunelach aerodynamicznych rozpoczęto testy europejskiego hipersonicznego samolotu pasażerskiego. Mają one na celu udowodnienie słuszności koncepcji rozwoju ultraszybkich samolotów pasażerskich nazwanej Mach 8. Badania wspiera europejski program Hercules 2020, a koordynuje uniwersytet w Turynie.

N 5 DF TECH STRATO 2 Stratofly

Mają one doprowadzić do pierwszego rejsu samolotu TRL6 zapowiadanego na 2035 rok. Samolot ma zabierać na pokład 300 osób i lecieć na pułapie 30 km. Lot z Europy do Australii ma trwać 3 godziny.
Testy mają sprawdzić poziom gotowości technologicznej, integrację napędu, efektywność spalania paliwa, poziomy hałasu i emisji oraz efektywność zarządzania temperaturą co jest rzeczą fundamentalną przy prędkościach hipersonicznych. Doprecyzują również koszty przedsięwzięcia, poziom bezpieczeństwa i uwarunkowania konieczne do certyfikacji samolotu.
Uniwersytet turyński sprawdzi również opracowane przez swoich naukowców ciekłe paliwa wodorowe, którymi ma być zasilany pasażerski hipersoniczny gigant.

www.h2020-stratofly.eu