Ekran modułu Motion został podzielony na kilka obszarów spełniających specjalizowane zadanie. Funkcje konieczne do przeprowadzenia symulacji zostały zgrupowane w formie pasków narzędzi:
Narzędzia paska Motion – budowania animacji (rys. 2)
Narzędzia paska XY Graph – edycji wykresów, dodawania etykiet na wykresie, powiększania wybranego fragmentu wykresu czy ustawiania osi wykresu
Narzędzia paska Animation Control – sterowanie obliczonej wcześniej animacji
Pasek Motion Navigator – zbiór składników animacji
Kolejne kroki postępowania podczas tworzenia symulacji ruchu zostały przedstawione w postaci ramowego algorytmu postępowania:
1. Zdefiniowanie rodzaju symulacji (kinematyczna, dynamiczna) oraz wybór solvera (wbudowany w oprogramowanie – Adams, Recurdyn lub inny zewnętrzny)
2. Importowanie modeli 2 lub 3D z modułu Modeling
3. Utworzenie “linków” – modele geometryczne zostają przedefiniowane i oznaczone jako elementy typu Link
4. Utworzenie “jointów” – należy zdefiniować więzy pomiędzy linkami (modelami)
5. Utworzenie relacji – kontaktu miedzy linkami oraz zadanie obciążenia (jeśli jest to konieczne)
6. Zdefiniowanie materiału – wymagane jest do wyliczenia środków ciężkości “linków” biorących udział w symulacji
7. Zadanie napędów – zdefiniowanie zewnętrznego wymuszenia
8. Zdefiniowanie markerów i punktów charakterystycznych – określenie punktów, których parametry zostaną zapisane oraz przedstawione w formie wykresów
9. Utworzenie nowego rozwiązania – określenie liczby kroków i czasu symulacji, oraz wpływu parametrów zewnętrznych, takich jak np. wartość siły grawitacji
10. Uruchomienie obliczania symulacji
11. Symulacja oraz weryfikacja działania mechanizmu
Właściwe zdefiniowanie relacji, więzów pomiędzy poszczególnymi elementami mechanizmu jest kluczowym etapem realizacji symulacji. W tabeli 1 przedstawione są relacje (zachodzące bezpośrednio pomiędzy członami mechanizmu), których zdefiniowanie umożliwia Moduł Motion Simulation.
Tabela. 1 Relacje oraz przykład zastosowania