15 maja 2024

Międzynarodowa firma inżynieryjno - konsultingowa BMT wspólnie z biurem konstrukcyjnym Yacht Island Design pracują nad projektem o nazwie Utopia, którego celem jest zaprezentowanie wizji luksusowego statku morskiego wyglądem przypominającego wyspę. Zespół projektantów opracował konstrukcję o pojemności brutto 100000 GRT, posiadającą 11 pokładów, która będzie unosiła się 65 metrów powyżej poziomu morza, na czterech potężnych nogach. Konstrukcja nośna zostanie wykonana ze stali, oprócz elementów, które nie będą narażone na duże obciążenia – w tych miejscach zostanie zastosowane lżejsze aluminium. Obszary z przewagą krzywizn będą wykonane z tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknem.

Przy realizacji projektu Utopia położono nacisk na zapewnienie pasażerom w jednakowym stopniu bezpieczeństwa i komfortu. Płynący statek narażony jest na kilka rodzajów ruchów: pionowe unoszenie się i opadanie na falach, kołysanie na boki, obrót wokół własnej osi. Inżynierowie starają się różnymi sposobami ograniczyć ich negatywny wpływ na samopoczucie pasażerów. Jedną z metod jest zminimalizowanie pola przekroju kadłuba na poziomie powierzchni morza – wtedy jednostka pływająca jest mniej narażona na wpływ energii fal.
W trakcie projektowania wyspy inżynierowie skorzystali z doświadczeń zebranych wcześniej przy budowie pływających platform wiertniczych. W obu konstrukcjach zastosowano tzw. nawigację dynamiczną polegającą na automatycznym pozycjonowaniu jednostek za pomocą pędników strumieniowych. Na pływającej wyspie projektanci umieścili takie napędy w dolnej części każdej z czterech nóg. Pozwalają one na przemieszczanie statku z prędkością 7 węzłów.
Koncepcja statku – wyspy została zaprezentowana uczestnikom Monaco Yacht Show we wrześniu bieżącego roku. Biorąc pod uwagę szereg luksusowych udogodnień, które wprowadzono na tej jednostce: rozmaite możliwości rekreacji, lądowisko dla śmigłowców, wielki taras widokowy na szczycie, dla osób chcących wypocząć jest to bardziej ruchoma wyspa niż statek, w dokładnym tego słowa znaczeniu.

źródło: The Engineer
www.theengineer.co.uk