27 kwietnia 2024


W dążeniu do zmniejszenia masy samochodów najpoważniejszym problemem staje się zmniejszenie masy silnika. Warunki pracy silnika spalinowego powodują, że trudno czymkolwiek zastąpić stosowane dotąd metale i ich stopy. Instytut Fraunhofera (ICT) we współpracy m.in. z MAHLE, Daimler, BMW, Georges Pernoud i SBHPP, opracował część głowicy silnika, w której mocowane i łożyskowane są wałki rozrządu. Wykonano ją z tworzywa sztucznego.

News 6

Wykorzystano termoutwardzalne włókno o wysokiej wytrzymałości, odporne na temperaturę i agresywne płyny, takie jak np. współczesne oleje syntetyczne i czynniki chłodzące. W tworzywie umieszczono aluminiowe wkładki i zintegrowane łożyska. Zbudowany moduł, obok redukcji masy znacznie upraszcza montaż silnika i ewentualne późniejsze naprawy; redukuje też hałas i wibracje, oraz ogranicza emisję dwutlenku węgla. Przeprowadzono 600-godzinne testy, po których nie wykryto żadnych śladów zużycia.

fraunhofer.de