Słoweński Pipistrel znany był dotąd z samolotów ultralekkich. 1 września firma otrzymała pierwszy certyfikat na elektryczny i autonomiczny model Cargo eVTOL Nuuva V300. Maszyna, która jest dziesięciokrotnie tańsza w eksploatacji od śmigłowców, może zabrać na pokład 460 kg ładunku.
Wszechstronnie konfigurowalne wnętrze może pomieścić trzy europalety, a do załadunku może służyć zwykły wózek widłowy. Załadunek i rozmieszczenie ładunku kontrolowane jest cyfrowym systemem sterowania lotem.
Maszyna napędzana jest ośmioma niezależnymi silnikami elektrycznymi Pipistrel E811, zasilanymi z akumulatorów Nuuva V300. Pipistrel wspólnie z Green Motion opracował również specjalną stację ładowania Sky Change. Podczas lotu poziomego maszyna napędzana jest silnikiem spalinowym.
Pierwsze V300 mają trafić do eksploatacji w drugiej połowie 2023 roku.
pipistrel-aircraft.com