22 października 2021


Na świecie bardzo popularne jest spędzanie czasu na łonie natury z wykorzystaniem różnego rodzaju camperów i przyczep kempingowych. Oprócz standardowych konstrukcji, produkowanych przez światowej klasy producentów, mieszczących w sobie zarówno część przeznaczoną do spania, obszar kuchenny i czasami również przestrzeń wypoczynkowo-rozrywkową, istnieją również konstrukcje uproszczone. Są to często bardzo kompaktowe wersje zawierające w sobie odpowiednio wkomponowane łóżko wraz z zabudowanymi szafkami. Przykład takiej konstrukcji można zobaczyć na ilustracji (rys. 1).


Bernard Pacula

Rozwiązania takie umożliwiają posiadanie przyczepy o niewielkiej masie i wysokości, co znacznie ułatwia przemieszczanie się w terenie. Są one również doskonałym rozwiązaniem na weekendowe wypady np. na ryby, gdzie komfort posiadania wszystkich udogodnień nie jest najważniejszą kwestią, a liczy się właśnie nieduży rozmiar. W celu budowy projektu można posłużyć się również gotowymi podzespołami produkowanych konstrukcji. W tym przypadku można zastosować (po drobnych modyfikacjach) jako ramę np. przyczepę do przewozu łodzi lub zwykłą przyczepkę jednoosiową.

Rys_1-projekt-przyczepy
Rys. 1

W celu uproszczenia konstrukcji i nienaruszania niczyich praw autorskich pokażemy przykład podejścia do tworzenia takiej konstrukcji bazując na odręcznym szkicu. Nie zawsze proporcje rysunku zgadzają się z podanymi wymiarami. Problem zaczyna się w momencie, gdy dany obiekt ma zostać zamodelowany w programie CAD. Rysunek, na którym będziemy bazować, znajduje się na ilustracji 2.
Umieszczone są na nim zarysy ogólne przyczepy, jak również rozmieszczenie szafek i drzwi w obiekcie. Aby wykorzystać go jako podstawę projektowania należy umieścić go w szkicu. Można to zrobić zarówno w środowisku części jak i złożenia. Metoda druga może być stosowana w każdej wersji Solid Edge, natomiast pierwsza tylko w ostatnich wersjach, gdyż bazuje na wieloobiektowości w pliku pojedynczej części. W tym przykładzie zastosowana będzie właśnie możliwość tworzenia wielu obiektów w jednym pliku pojedynczej bryły.

cały artykuł dostępny jest w wydaniu 10 (73) październik 2013