15 października 2024
Konstrukcje Inzynierski adsk day 2024 850 x 175 px 1

GE90 jest największym silnikiem lotniczym, jaki został kiedykolwiek skonstruowany. Nie znaczy to jednak, że nie może być jeszcze większy, lepszy, ale i lżejszy.

ge

W nowy model silnika o nazwie GE9X wyposażone zostaną samoloty nowej generacji Boeing 777x. Na jesieni, w ośrodku testowym Boeinga w Seattle, odbędą się testy nowych łopatek wykonanych ze specjalnych kompozytów opartych na wysokowytrzymałych włóknach węglowych. Nowe łopatki i inne komponenty wykonane z nowoczesnych materiałów mają pozwolić na ograniczenie zużycia paliwa i emisji spalin przez nowy silnik.


Przy średnicy 335 cm wentylator GE9X będzie większy od tego, w który wyposażony został poprzedni model silnika. Zastosowanie kompozytów czwartej generacji pozwoliło na zaprojektowanie cieńszych łopatek w mniejszej liczbie, przy zachowaniu tych samych standardów wytrzymałości i trwałości. GE9X ma jedynie 16 łopatek (dla porównania: GE90-115B ma 22 łopatki, a GEnx – 18). Umożliwiło to zmniejszenie ciężaru silnika o setki kilogramów, na którą składała się zarówno waga dotychczasowych łopatek, jak i wspierających je konstrukcji.
Dzięki nowym rozwiązaniom możliwe będzie także zwiększenie prędkości łopatek wentylatora, podniesienie sprawności turbiny niskiego ciśnienia i ograniczenie zużycie paliwa.
Lekka i wytrzymała obudowa wentylatora GE9X zostanie skonstruowana na bazie obudowy zastosowanej w silniku GEnx, jednak metal zastąpiony zostanie kompozytami, odejmując silnikowi kolejne 160 kg.
Inne nowoczesne materiały wykorzystane w konstrukcji GE9X to kompozyty o osnowie ceramicznej (CMC). Potrafią one funkcjonować w temperaturze przekraczającej 1300 °C, a to więcej niż zdoła wytrzymać jakikolwiek inny stop. Zdaniem inżynierów silnik będzie spalał mniej paliwa niż GE90-115B, po części dzięki zastosowaniu CMC przy budowie komory spalania i turbiny. Pierwszą łopatkę wentylatora wykonaną z kompozytów zainstalowano w silniku GE90-94B w 1995 roku.

Pierwsze testy nowego silnika zaplanowano na rok 2016, próbne loty nastąpią rok później. Certyfikacja silnika przewidziana jest na rok 2018.

źródło: General Electric