Po wprowadzeniu na rynek pierwszego na świecie seryjnie produkowanego samochodu z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe Toyota Mirai (o którym pisaliśmy w poprzednim wydaniu Projektowania i Konstrukcji Inżynierskich) koncern zdecydował się na bezprecedensowy krok w dalszej popularyzacji tego typu pojazdów: nieodpłatne udostępnienie 5680 patentów, opracowanych przez firmę przy planowaniu, rozwijaniu i produkcji wodorowego modelu Mirai. Oznacza to, że od 6 stycznia inni producenci mogą wykorzystywać osiągnięcia technologiczne Toyoty bez wnoszenia opłat.
Firma uważa, że dzielenie się wiedzą o technologii napędu wodorowego we wczesnej fazie jej komercjalizacji, jest niezbędnym warunkiem powszechnego rozwoju w tej dziedzinie. Koncern zakłada, że pierwszy etap wprowadzania samochodów z napędem wodorowym na rynek będzie trwał do końca 2020 roku.
Patenty udostępnione innym producentom dotyczą technologii ogniw paliwowych (1970 patentów), zbiorników sprężonego wodoru (290 patentów) oraz sterowania systemem (3350 patentów). Dodatkowo Toyota udostępnia do powszechnego wykorzystania 70 patentów dotyczących stacji tankowania wodoru.
W ten sposób Toyota chce przyśpieszyć popularyzację samochodów z technologią wodorowych ogniw paliwowych na rynku.
źródło: Toyota Motor Poland