27 kwietnia 2024


Niemal od pierwszych lat masowej motoryzacji konstruktorzy starają się obniżyć masę pojazdów. Elementem najbardziej odpornym na te zabiegi jest silnik spalinowy. Prowadzono próby z zastąpieniem metali i ich stopów tworzywami sztucznymi, jednak wszystko jak dotąd kończyło się na eksperymentach.

M3- silnik tworzywo

Podczas zakończonych niedawno targów w Hanowerze zaprezentowano silnik, którego wiele części, w tym cylinder, wykonano z kompozytów, opracowanych przez Sumitomo Bakelit Co. Ltd i Instytut Technologii Chemicznej Fraunhofer’a. Zastosowano żywicę fenolową wzmocnioną włóknem szklanym w stosunku – 55% włókna i 45% żywicy. Wykorzystano wkłady metalowe, do których ten materiał ma doskonalą przyczepność. Jak twierdzi szef projektu, dr Lars Frederik Berg, dobrze działający silnik waży o 20% mniej od tradycyjnego odpowiednika, a koszty wykonania obu jednostek są identyczne. Obecnie zespół pracuje nad łożyskami wału korbowego z kompozytu.

www.fraunhofer.de