26 kwietnia 2024
Nowy diesel 1,6 litra i-DTEC to pierwsza w Europie jednostka napędowa z opracowanej przez Hondę serii „Earth Dreams Technology”. Silnik o mocy maksymalnej 120 KM i maksymalnym momencie obrotowym 300 Nm (przy 2000 obr./min.) trafi pod maskę modelu Civic na początku 2013 roku. Jednostka emituje zaledwie 94 gramy CO2 na kilometr oferując niski poziom spalania i ponadprzeciętne osiągi.

nowy-silnik-hondy-3

Silnik 1,6 litra i-DTEC został zaprojektowany specjalnie na potrzeby rynku europejskiego, aby sprostać rosnącym potrzebom klientów szukających „czystych” jednostek wysokoprężnych. Nowy diesel, produkowany jest w brytyjskiej fabryce Hondy w Swindon (HUM), wyłącznie z przeznaczeniem na rynki Starego Kontynentu. W roku 2013 jednostka 1,6 litra i-DTEC uzupełni również gamę modelową nowej Hondy CR-V (produkowanej w HUM), a w przyszłości koncepcja „Earth Dreams Technology” będzie stanowiła podstawę konstrukcji wszystkich silników Hondy.



Kluczem do sukcesu nowego silnika jest jego niska waga. Dzięki zastosowaniu aluminiowej głowicy cylindrów oraz otwartego, aluminiowego bloku cylindrów, udało się zredukować masę całkowitą o 47 kilogramów w stosunku do jednostki 2,2 l i-DTEC, co czyni nowego diesla Hondy najlżejszą jednostką w klasie. W porównaniu z silnikiem 2,2 l zmniejszono grubość ścian cylindra z 9 do 8 mm. Dodatkowo inżynierowie zastosowali lżejsze tłoki i korbowody.
Konstruktorzy dążyli przede wszystkim do uzyskania mniejszego tarcia wewnętrznego, porównywalnego z jednostkami benzynowymi. W tym celu zastosowano na przykład krótszą i węższą część prowadzącą tłoka. Przy 1500 obr./min. nowy silnik odznacza się o około 40% niższym poziomem tarcia mechanicznego niż jednostka 2,2 l.
Zastosowana w silniku turbosprężarka Garrett czwartej generacji została wyposażona w kierownice spalin o zmiennej geometrii, natomiast jej prędkość obrotowa jest precyzyjnie nadzorowana przez pokładowy system elektroniczny. Minimalizuje to efekt „turbodziury” i zapewnia optymalne połączenie wysokiej siły napędowej przy niskich i średnich obrotach, oraz wysokiej dynamiki przy wysokich obrotach. Turbosprężarka działa przy maksymalnym ciśnieniu doładowania wynoszącym 1,5 bara.
Inżynierowie Hondy podnieśli również sprawność objętościową cylindrów stosując lepszy przepływ powietrza dolotowego oraz układ zawirowywania powietrza w głowicy silnika. Umożliwia to precyzyjną kontrolę procesu spalania i redukcję gorących miejsc w komorze spalania, które zwykle generują emisję szkodliwych substancji. Ograniczenie emisji tlenków azotu NOx zapewnia innowacyjny system recyrkulacji gazów wydechowych EGR, który działa przy wysokim i niskim ciśnieniu.

źródło: Honda, mototarget.pl