Pojemniejsze i bezpieczniejsze akumulatory litowo-jonowe
Samochody elektryczne oraz systemy pozwalające na magazynowanie energii ze źródeł odnawialnych potrzebują coraz wydajniejszych akumulatorów. Próbujący wyjść naprzeciw takiemu zapotrzebowaniu naukowcy z Oak Ridge National Laboratory opracowali stały, nanostrukturalny elektrolit. Współczesne akumulatory litowo-jonowe wykorzystują ciekłe, organiczne elektrolity do przysyłania jonów od ujemnie naładowanej anody do dodatniej katody. Ich wadą jest łatwopalność elektrolitu oraz niebezpieczeństwo jego wycieku.
Naukowcy z ORNL postanowili zastąpić anody oparte na węglu elektrodami z czystego litu. Dzięki temu pojemność akumulatorów wzrośnie dziesięciokrotnie. Niestety lit jest metalem bardzo reaktywnym, co zwiększa niebezpieczeństwo zapalenia się organicznego elektrolitu. Dlatego w ORNL zdecydowano o zastąpieniu płynnego elektrolitu stałym tiofosforanem litu, którego struktura została chemicznie zmodyfikowana. Zamiast dużych kryształów, tiofosforan litu jest zbudowany z drobnych nanocząsteczek. Nowa struktura pozwoli na przesyłanie jonów 1000 razy szybciej między anodą a katodą i czas ładowania akumulatorów znacznie się skróci.
Specjalistyczny portal inżynierski dla osób zaangażowanych w tworzenie produktów – maszyn, urządzeń, mechanizmów, podzespołów, części, elementów itd. – od koncepcji do ostatecznego wykonania.